De huidige examenprogramma’s Friese taal en cultuur voor vmbo, havo en vwo zijn verouderd. Ze sluiten onvoldoende aan bij de meertalige situatie in Friesland, waarin het Fries officieel als tweede landstaal geldt. Een duidelijke visie ontbreekt achter de programma’s: het is onvoldoende duidelijk waartoe leerlingen Friese taal en cultuur leren in de bovenbouw vo.
Bovendien is er in de huidige programma’s onvoldoende balans tussen en integratie van de domeinen taal en cultuur. De nadruk ligt momenteel op de vaardigheid lezen, zowel in (centraal) examen als onderwijspraktijk, wat geen recht doet aan de functie van het Fries. Ook ontbreekt een doorlopende leerlijn vanuit de onderbouw vo naar de bovenbouw.
Daarom heeft het ministerie van OCW de opdracht aan SLO gegeven om de examenprogrammaprogramma’s te actualiseren.
Voor Friese taal en cultuur biedt dit kansen om het onderwijs in de Friese taal en cultuur betekenisvol vorm te geven voor leerlingen in alle schoolsoorten en leerwegen. In de geactualiseerde examenprogramma’s is er vanuit een meertalig perspectief naar de Friese taal en cultuur gekeken en is de samenhang met andere vakken gerealiseerd. Het vak krijgt in een doorlopende leerlijn vorm vanuit drie invalshoeken: taal leren en gebruiken, taalbewustzijn en cultuurbewustzijn.
De toelichting op de gemaakte keuzes en de veranderingen ten opzichte van de huidige programma’s vind je in het toelichtingsdocument Fries.
De conceptexamenprogramma's Friese taal en cultuur zijn op de themapagina van SLO te downloaden.