blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.
Fia dit platfoarm bliuwst op ’e hichte fan de aktualisaasje fan de eksamenprogramma’s Fryske taal en kultuer. In fakfernijingskommisje, besteande út leararen, in fak- en in kurrikulumekspert, sil de kommende oardeljier oan ’e slach mei de aktualisaasje fan de eksamenprogramma’s Frysk(e taal en kultuer). De kommisjeleden stellen harren graach oan jimme foar.
Op dit platfoarm diele wy de foarútgong yn it proses en bredere ûntjouwingen dy’t relevant binne. Fakgenoaten en oare eksperts diele hjir ek harren ynbring. Wolst op ‘e hichte bliuwe? Meld dy dan ûnder dizze side oan foar automatyske updates.
__________________________________________________________________
Via dit platform blijf je op de hoogte van de actualisatie van de examenprogramma’s Friese taal en cultuur. Een vakvernieuwingscommissie, bestaande uit leraren, een vak- en curriculumexpert, gaat de komende anderhalf jaar aan de slag met de actualisatie van de examenprogramma's Friese taal en cultuur. De commissieleden stellen zich graag aan je voor.
Op dit platform delen we vorderingen in het proces en bredere ontwikkelingen die daarvoor relevant zijn. Ook delen vakgenoten en andere experts hun inbreng. Wil je op de hoogte blijven? Meld je dan onderaan deze pagina aan voor de automatische updates.
Examenprogramma's voor Friese taal en cultuur: hoe doen we dat?
In dit artikel delen Gerrit Hoekstra (vakexpert), Ans Wallinga (leraar) en Babs Gezelle Meerburg (lid advieskring) hoe zij samen werken aan actuele conceptexamenprogramma's Friese taal en cultuur.
Lees verderDe stem van leerlingen bij de actualisatie van examenprogramma’s is natuurlijk onmisbaar. Gedurende dit traject worden leerlingen op verschillende momenten geraadpleegd. Wat vinden zij belangrijk?
Lees verderActuele examenprogramma’s dragen bij aan een goede doorstroom naar het vervolgonderwijs en tussen schoolsoorten en leerwegen. Ook bereiden ze leerlingen beter voor op hun plek in de maatschappij. In opdracht van het ministerie van OCW en samen met het onderwijsveld gaat SLO daarom met de actualisatie aan de slag. Voor Friese taal en cultuur staan de maatschappelijke en curriculaire vraagstukken beschreven in de startnotitie.
Een vakvernieuwingscommissie, bestaande uit leraren, vak- en curriculumexperts, werkt aan de actualisatie van de examenprogramma’s Friese taal en cultuur. Bekijk welke leraren en experts in de vakvernieuwingscommissie Friese taal en cultuur en zitten. Naast elke vakvernieuwingscommissie is een advieskring ingericht. Leden van de advieskring halen feedback op bij hun achterban en geven advies op de tussenproducten. Bekijk de leden van de advieskring Friese taal en cultuur.
Vakverenigingen hebben een actieve rol bij de actualisatie van examenprogramma’s. Levende Talen heeft een belangrijke bijdrage geleverd bij de werving en selectie van leden van de vakvernieuwingscommissies, als onderdeel van de advieskring en later bij de toetsing van de conceptexamenprogramma’s. Omdat er een groot beroep wordt gedaan op de inzet van vakverenigingen stelt het ministerie van OCW een subsidie beschikbaar om dit te kunnen organiseren.
In de bovenbouw van het voortgezet onderwijs zijn digitale geletterdheid en burgerschap geen bestaande vakken. Daarom worden burgerschap en digitale geletterdheid in eerste instantie ondergebracht bij de verschillende vakgebieden. De vakvernieuwingscommissie heeft hier gerichte werkinstructies voor gekregen, zodat het totaal dekkend is voor de inhouden van deze nieuwe leergebieden. Zij maken daarbij onder andere gebruik van de Startnotitie digitale geletterdheid en de Startnotitie burgerschap.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.