Volg de actualisatie van de examenprogramma’s maatschappijkunde en maatschappijwetenschappen

Examenprogramma's actualiseren: hoe doen we dat?

updates van dit vak

Artikel Maatschappij en politiek: Actualisatie van programma’s

Artikel Maatschappij en politiek: Actualisatie van programma’s

In het vakblad Maatschappij en politiek geven Han Noordink en Lars van der Bruggen antwoord op vijf vragen rondom de actualisatie van maatschappijkunde en maatschappijwetenschappen.

Lees verder
Gezocht: leerlingen die mee willen denken over het onderwijs van de toekomst!

Gezocht: leerlingen die mee willen denken over het onderwijs van de toekomst!

In oktober en november krijgen bovenbouwleerlingen én recent geslaagden de kans om mee te denken over de inhoud van de vakken maatschappijkunde (vmbo) en maatschappijwetenschappen (havo/vwo).

Lees verder
Bekijk alle updates

waar staan we nu?

fase 1: Ontwikkelen conceptexamenprogramma's
fase 2: Ontwikkelen conceptsyllabi
fase 3: Beproeven conceptexamenprogramma’s en - syllabi
fase 4: Opleveren handreikingen
assets/illustrations/fase

Fase 1 : In uitvoering

Ontwikkelen conceptexamenprogramma’s
In vijf stappen werkt de vakvernieuwingscommissie toe naar conceptexamenprogramma's.
De vakvernieuwingscommissie buigt zich de komende twee jaar over de actualisatie van de examenprogramma's maatschappijkunde en maatschappijwetenschappen. Dat doen zij in vijf stappen, bij iedere stap levert de commissie een tussenproduct op.
Lees verder

Fase 2

Ontwikkelen conceptsyllabi
Samen met het College voor Toetsen en Examens (CvTE) worden conceptsyllabi ontwikkeld.
Na de ontwikkelfase worden olv het CvTE conceptsyllabi ontwikkeld, voor de eindtermen die worden getoetst in het centraal examen. Deze syllabi dienen als basis voor de uitwerking van de centrale examens. Ook helpt het leraren hun leerlingen goed voor te bereiden op de examens.
Lees verder

Fase 3

Beproeven conceptexamenprogramma’s
Samen met betrokkenen uit het onderwijsveld worden de conceptexamenprogramma's beproefd.
Na de ontwikkelfase beproeft SLO de conceptexamenprogramma’s en -syllabi op scholen. De programma’s en syllabi maatschappijkunde en maatschappijwetenschappen worden beproefd op bruikbaarheid en (verwachte) effectiviteit. Waar nodig worden de conceptexamenprogramma’s en -syllabi bijgesteld.
Lees verder

Fase 4

Opleveren handreikingen
In deze fase worden handreikingen opgeleverd die scholen gebruiken bij het ontwikkelen van schoolexamens.
SLO maakt samen met vakverenigingen, vakexperts, leraren en toetsexperts handreikingen die scholen handvatten bieden bij de vormgeving van schoolexamens. Scholen zijn zelf verantwoordelijk voor deze schoolexamens.
Lees verder
fase 1 : Ontwikkelen conceptexamenprogramma's
Ontwikkelen conceptexamenprogramma’s
In vijf stappen werkt de vakvernieuwingscommissie toe naar conceptexamenprogramma's.
De vakvernieuwingscommissie buigt zich de komende twee jaar over de actualisatie van de examenprogramma's maatschappijkunde en maatschappijwetenschappen. Dat doen zij in vijf stappen, bij iedere stap levert de commissie een tussenproduct op.
Lees verder
fase 2 : Ontwikkelen conceptsyllabi
Ontwikkelen conceptsyllabi
Samen met het College voor Toetsen en Examens (CvTE) worden conceptsyllabi ontwikkeld.
Na de ontwikkelfase worden olv het CvTE conceptsyllabi ontwikkeld, voor de eindtermen die worden getoetst in het centraal examen. Deze syllabi dienen als basis voor de uitwerking van de centrale examens. Ook helpt het leraren hun leerlingen goed voor te bereiden op de examens.
Lees verder
fase 3 : Beproeven conceptexamenprogramma’s en - syllabi
Beproeven conceptexamenprogramma’s
Samen met betrokkenen uit het onderwijsveld worden de conceptexamenprogramma's beproefd.
Na de ontwikkelfase beproeft SLO de conceptexamenprogramma’s en -syllabi op scholen. De programma’s en syllabi maatschappijkunde en maatschappijwetenschappen worden beproefd op bruikbaarheid en (verwachte) effectiviteit. Waar nodig worden de conceptexamenprogramma’s en -syllabi bijgesteld.
Lees verder
fase 4 : Opleveren handreikingen
Opleveren handreikingen
In deze fase worden handreikingen opgeleverd die scholen gebruiken bij het ontwikkelen van schoolexamens.
SLO maakt samen met vakverenigingen, vakexperts, leraren en toetsexperts handreikingen die scholen handvatten bieden bij de vormgeving van schoolexamens. Scholen zijn zelf verantwoordelijk voor deze schoolexamens.
Lees verder

veelgestelde vragen

Bekijk alle vragen

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken