blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Donderdagmiddag 20 november kwamen acht leraren en vakdidactici van Friese taal en cultuur bij elkaar, samen met onze SLO-collega's. In de prachtige Kanselarij in Leeuwarden. In de voorbereiding op het beproeven van de conceptexamenprogramma’s en –syllabi voor de Friese taal en cultuur zijn zij sinds eind mei al aan de slag om in groepjes suggesties, aanwijzingen en tips uit te werken om lessen te ontwerpen op basis van de nieuwe examenprogramma's.
Deze zijn bedoeld voor de leraren van de acht scholen die meedoen aan het beproeven van de conceptprogramma’s en -syllabi. Deze leraren werken ze verder uit, zodat ze in hun lessen met hun leerlingen echt kunnen werken aan de nieuwe inhouden.
De makers van inspiratiemateriaal vormen daarmee de tweede groep collega's – na de syllabuscommissie Friese taal en cultuur – die de conceptexamenprogramma's gebruikt om onderwijs- en toetsmateriaal te selecteren of te ontwerpen. En dus kunnen zij ook iets zeggen over de begrijpelijkheid en bruikbaarheid ervan om onderwijs en toetsing vorm te geven. De bijeenkomst die wij hiervoor georganiseerd hadden, leverde een hoop mooie inzichten en concrete tips voor verbetering op!
De fase van beproeven is een belangrijke stap in de actualisatie van het curriculum van de Friese taal en cultuur in de bovenbouw vmbo, havo en vwo. De conceptexamenprogramma’s worden beproefd met leerlingen, leraren en schoolleiders van acht scholen.
Ter voorbereiding is een groep leraren, opleiders en vakdidactici aan de slag gegaan met het ontwikkelen van inspiratiemateriaal op meervoudig tekstbegrip, taalbewustzijn, cultuurbewustzijn en cultureel erfgoed.
De enthousiaste groep makers van inspiratiemateriaal bestaat uit:
De inbreng van de makers van het inspiratiemateriaal buitelde over elkaar heen, want er was heel veel om met elkaar te delen. Zomaar een greep uit de besproken punten:
En er waren nog veel meer inzichten. Wij nemen deze allemaal mee in het verdere traject en leggen deze naast de inzichten en feedback van de leerlingen, leraren en schoolleiders die dit schooljaar de nieuwe inhouden beproeven.
De makers van inspiratiemateriaal vatten hun werk samen met de volgende woorden: inspirerend, zoektocht, broodnodig, imposant, eindelijk, creatief, dreech (positief lastig), nijsgjirrich (vooral in de betekenis van: interessant).
Wil je meer weten over het beproeven van de conceptexamenprogramma’s en –syllabi van Friese taal en cultuur? Lees dan verder op deze pagina en bekijk ook de animatie.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.