Welkom op het platform actualisatie examenprogramma's klassieke talen!

Examenprogramma's voor klassieke talen: hoe doen we dat?

updates van dit vak

Blog Mareike van der Keur - Klassieke talen: het verbinden van verschillende werelden

Blog Mareike van der Keur - Klassieke talen: het verbinden van verschillende werelden

Mareike van der Keur, leraar klassieke talen en lid van de vakvernieuwingscommissie, deelt in haar blog voor welke keuzes de commissie staat bij het actualiseren van de examenprogramma's.

Lees verder
Actualiseren van het onderwijs doen we samen

Actualiseren van het onderwijs doen we samen

Een mijlpaal in de afstemming tussen po, vo en de kennisbases van de lerarenopleidingen: de samenwerking tussen SLO en 10voordeleraar.

Lees verder
Bekijk alle updates

waar staan we nu?

fase 1: Ontwikkelen conceptexamenprogramma’s
fase 2: Ontwikkelen conceptsyllabi
fase 3: Beproeven conceptexamenprogramma’s
fase 4: Opleveren handreikingen
assets/illustrations/fase

Fase 1

Ontwikkeling conceptexamenprogramma’s klassieke talen
In vijf stappen werkt de vakvernieuwingscommissie toe naar conceptexamenprogramma’s voor Griekse taal en cultuur en Latijnse taal en cultuur.
De vakvernieuwingscommissie heeft zich anderhalf jaar gebogen over de actualisatie van de examenprogramma's en deze in de zomer van 2024 opgeleverd.
Lees verder

Fase 2 : In uitvoering

Ontwikkelen conceptsyllabi
De syllabuscommissie ontwikkelt onder regie van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) conceptsyllabi voor zowel Griekse als Latijnse taal en cultuur.
De syllabuscommissie is gestart in september 2024.
Lees verder

Fase 3

Beproeven examenprogramma’s en syllabi
In fase 3 beproeft SLO de conceptexamenprogramma’s en -syllabi op scholen.
De programma’s en syllabi van klassieke talen worden beproefd op consistentie, bruikbaarheid en effectiviteit. Waar nodig worden de examenprogramma’s en syllabi bijgesteld.
Lees verder

Fase 4

Opleveren handreikingen klassieke talen
In fase 4 ontwikkelt SLO handreikingen in samenwerking met leraren en andere betrokkenen ter inspiratie.
Handreikingen helpen scholen om te komen van een examenprogramma naar een onderwijs- en toetsprogramma.
Lees verder
fase 1 : Ontwikkelen conceptexamenprogramma’s
Ontwikkeling conceptexamenprogramma’s klassieke talen
In vijf stappen werkt de vakvernieuwingscommissie toe naar conceptexamenprogramma’s voor Griekse taal en cultuur en Latijnse taal en cultuur.
De vakvernieuwingscommissie heeft zich anderhalf jaar gebogen over de actualisatie van de examenprogramma's en deze in de zomer van 2024 opgeleverd.
Lees verder
fase 2 : Ontwikkelen conceptsyllabi
Ontwikkelen conceptsyllabi
De syllabuscommissie ontwikkelt onder regie van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) conceptsyllabi voor zowel Griekse als Latijnse taal en cultuur.
De syllabuscommissie is gestart in september 2024.
Lees verder
fase 3 : Beproeven conceptexamenprogramma’s
Beproeven examenprogramma’s en syllabi
In fase 3 beproeft SLO de conceptexamenprogramma’s en -syllabi op scholen.
De programma’s en syllabi van klassieke talen worden beproefd op consistentie, bruikbaarheid en effectiviteit. Waar nodig worden de examenprogramma’s en syllabi bijgesteld.
Lees verder
fase 4 : Opleveren handreikingen
Opleveren handreikingen klassieke talen
In fase 4 ontwikkelt SLO handreikingen in samenwerking met leraren en andere betrokkenen ter inspiratie.
Handreikingen helpen scholen om te komen van een examenprogramma naar een onderwijs- en toetsprogramma.
Lees verder

veelgestelde vragen

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken