blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.
In de zomer van 2024 leverde de vakvernieuwingscommissie klassieke talen twee conceptexamenprogramma’s op. Deze oplevering is de afronding van de eerste fase van het ontwikkelproces: het ontwikkelen van conceptexamenprogramma’s en geeft het startsein voor de vervolgfasen om te komen tot definitieve examenprogramma's.
Benieuwd naar de conceptexamenprogramma’s voor klassieke talen? Kijk hier om ze te lezen.
Examenprogramma's voor klassieke talen: hoe doen we dat?
De conceptexamenprogramma’s vwo en het bijbehorende toelichtingsdocument voor klassieke talen zijn gepubliceerd. Een belangrijke eerste stap op weg naar een actueel curriculum voor het vo.
Lees verderMareike van der Keur, leraar klassieke talen en lid van de vakvernieuwingscommissie, deelt in haar blog voor welke keuzes de commissie staat bij het actualiseren van de examenprogramma's.
Lees verderActuele examenprogramma’s dragen bij aan een goede doorstroom naar het vervolgonderwijs en tussen schoolsoorten en leerwegen. Ook bereiden ze leerlingen beter voor op hun plek in de maatschappij. In opdracht van het ministerie van OCW en samen met het onderwijsveld gaat SLO daarom met de actualisatie aan de slag. In de startnotitie staat uitgebreid beschreven waarom de examenprogramma's van de klassieke talen precies worden geactualiseerd.
Een vakvernieuwingscommissie, bestaande uit leraren, vak- en curriculumexperts, werkt aan de actualisatie van de examenprogramma’s klassieke talen. Bekijk welke leraren en experts in de vakvernieuwingscommissie klassieke talen zitten. Naast elke vakvernieuwingscommissie is een advieskring ingericht. De advieskring geeft feedback op de concepttussenproducten. Bekijk de advieskring klassieke talen.
In de werkopdracht van het ministerie van OCW staan de inhoudelijke uitgangspunten en kwaliteitscriteria beschreven. SLO heeft deze werkopdracht vertaald in concrete werkinstructies en een startnotitie, waarin onder andere een probleemanalyse en relevante ontwikkelingen staan beschreven. De vakvernieuwingscommissie werkt op basis van deze documenten en in samenwerking met de advieskring aan de volgende tussenproducten:
Na oplevering van de conceptexamenprogramma’s Griekse taal en cultuur en Latijnse taal en cultuur worden de programma's beproefd en op basis van de inzichten daaruit waar nodig bijgesteld.
In de bovenbouw van het voortgezet onderwijs zijn digitale geletterdheid en burgerschap geen bestaande vakken. Daarom worden burgerschap en digitale geletterdheid in eerste instantie ondergebracht bij de verschillende vakgebieden. De vakvernieuwingscommissie heeft hier gerichte werkinstructies voor gekregen, zodat het totaal dekkend is voor de inhouden van deze nieuwe leergebieden. Zij maken daarbij onder andere gebruik van de Startnotitie digitale geletterdheid en de Startnotitie burgerschap.
Vakverenigingen hebben een actieve rol bij de actualisatie van examenprogramma’s. Vereniging Classici Nederland (VCN) heeft een belangrijke bijdrage geleverd bij de werving en selectie van leden van de vakvernieuwingscommissies, als onderdeel van de advieskring en later bij de toetsing van de conceptexamenprogramma’s. Omdat er een groot beroep wordt gedaan op de inzet van vakverenigingen stelt het ministerie van OCW een subsidie beschikbaar om dit te kunnen organiseren.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.