Welkom op het platform actualisatie examenprogramma's moderne vreemde talen!

Examenprogramma's voor moderne vreemde talen: hoe gaat de fase van beproeven?

updates van dit vak

Taalprofielen vernieuwd!

Taalprofielen vernieuwd!

Aan de slag met het ERK bij de moderne vreemde talen! De interactieve tool ‘Taalprofielen’ is vernieuwd. Hiermee kun je als leraar concreet aan de slag met de can do-beschrijvingen uit het ERK.

Lees verder
Artikel Levende Talen magazine: Geactualiseerde examenprogramma's - Vaardigheden en vakinhoud gaan hand in hand

Artikel Levende Talen magazine: Geactualiseerde examenprogramma's - Vaardigheden en vakinhoud gaan hand in hand

Oktober 2024: conceptexamenprogramma’s Fries, Nederlands en moderne vreemde talen gepubliceerd. Rode draad van de vernieuwde taalprogramma’s: meer aandacht voor vakinhoud en integraal taalonderwijs.

Lees verder
Bekijk alle updates

waar staan we nu?

fase 1: Ontwikkeling conceptexamenprogramma’s
fase 2: Ontwikkeling conceptsyllabi
fase 3: Beproeven examenprogramma’s en syllabi
fase 4: Opleveren handreikingen
assets/illustrations/fase

Fase 1

Ontwikkeling conceptexamenprogramma’s moderne vreemde talen
In vijf stappen werkt de vakvernieuwingscommissie toe naar conceptexamenprogramma’s voor Arabisch, Chinees, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Russisch, Spaans en Turks.
De vakvernieuwingscommissie heeft zich twee jaar gebogen over de actualisatie van de examenprogramma’s en deze in de zomer van 2024 opgeleverd.
Lees verder

Fase 2 : In uitvoering

Ontwikkeling conceptsyllabi moderne vreemde talen
De syllabuscommissie ontwikkelt onder regie van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) conceptsyllabi voor Engels, Duits, Frans en Spaans en later ook voor Arabisch, Russisch en Turks.
De syllabuscommissie is gestart in september 2024.
Lees verder

Fase 3

Beproeven examenprogramma’s en syllabi
In fase 3 beproeft SLO de conceptexamenprogramma’s en -syllabi op scholen.
De programma’s en syllabi worden beproefd op bruikbaarheid en (verwachte) effectiviteit. Waar nodig worden de examenprogramma’s en -syllabi bijgesteld.
Lees verder

Fase 4

Opleveren handreikingen moderne vreemde talen
In fase 4 ontwikkelt SLO handreikingen in samenwerking met leraren en andere betrokkenen ter inspiratie.
Handreikingen helpen scholen om te komen van een examenprogramma naar een onderwijs- en toetsprogramma.
Lees verder
fase 1 : Ontwikkeling conceptexamenprogramma’s
Ontwikkeling conceptexamenprogramma’s moderne vreemde talen
In vijf stappen werkt de vakvernieuwingscommissie toe naar conceptexamenprogramma’s voor Arabisch, Chinees, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Russisch, Spaans en Turks.
De vakvernieuwingscommissie heeft zich twee jaar gebogen over de actualisatie van de examenprogramma’s en deze in de zomer van 2024 opgeleverd.
Lees verder
fase 2 : Ontwikkeling conceptsyllabi
Ontwikkeling conceptsyllabi moderne vreemde talen
De syllabuscommissie ontwikkelt onder regie van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) conceptsyllabi voor Engels, Duits, Frans en Spaans en later ook voor Arabisch, Russisch en Turks.
De syllabuscommissie is gestart in september 2024.
Lees verder
fase 3 : Beproeven examenprogramma’s en syllabi
Beproeven examenprogramma’s en syllabi
In fase 3 beproeft SLO de conceptexamenprogramma’s en -syllabi op scholen.
De programma’s en syllabi worden beproefd op bruikbaarheid en (verwachte) effectiviteit. Waar nodig worden de examenprogramma’s en -syllabi bijgesteld.
Lees verder
fase 4 : Opleveren handreikingen
Opleveren handreikingen moderne vreemde talen
In fase 4 ontwikkelt SLO handreikingen in samenwerking met leraren en andere betrokkenen ter inspiratie.
Handreikingen helpen scholen om te komen van een examenprogramma naar een onderwijs- en toetsprogramma.
Lees verder

veelgestelde vragen

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken