Welkom op het platform actualisatie examenprogramma's moderne vreemde talen!

Examenprogramma's voor moderne vreemde talen: hoe doen we dat?

updates van dit vak

Verleden, heden en toekomst van de startersvariant​en moderne vreemde talen

Verleden, heden en toekomst van de startersvariant​en moderne vreemde talen

Vakvernieuwingscommissie moderne vreemde talen heeft conceptexamenprogramma’s opgeleverd aan het ministerie van OCW: Engels, Duits, Frans, Spaans, Chinees, Arabisch, Turks, Russisch en Italiaans.

Lees verder
Podcast: Er komen nieuwe curricula aan voor de moderne talen. Moet dat nou?

Podcast: Er komen nieuwe curricula aan voor de moderne talen. Moet dat nou?

Met een team van leraren en experts in negen talen zijn de vernieuwde conceptexamenprogramma’s nu een feit. Op 22 november worden ze gepresenteerd tijdens het landelijke SLO Congres in Nieuwegein.

Lees verder
Bekijk alle updates

waar staan we nu?

fase 1: Ontwikkeling conceptexamenprogramma’s
fase 2: Ontwikkeling conceptsyllabi
fase 3: Beproeven examenprogramma’s en syllabi
fase 4: Opleveren handreikingen
assets/illustrations/fase

Fase 1

Ontwikkeling conceptexamenprogramma’s moderne vreemde talen
In vijf stappen werkt de vakvernieuwingscommissie toe naar conceptexamenprogramma’s voor Arabisch, Chinees, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Russisch, Spaans en Turks.
De vakvernieuwingscommissie heeft zich twee jaar gebogen over de actualisatie van de examenprogramma’s en deze in de zomer van 2024 opgeleverd.
Lees verder

Fase 2 : In uitvoering

Ontwikkeling conceptsyllabi moderne vreemde talen
De syllabuscommissie ontwikkelt onder regie van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) conceptsyllabi voor Engels, Duits, Frans en Spaans en later ook voor Arabisch, Russisch en Turks.
De syllabuscommissie is gestart in september 2024.
Lees verder

Fase 3

Beproeven examenprogramma’s en syllabi
In fase 3 beproeft SLO de conceptexamenprogramma’s en -syllabi op scholen.
De programma’s en syllabi worden beproefd op consistentie, bruikbaarheid en effectiviteit. Waar nodig worden de examenprogramma’s en -syllabi bijgesteld.
Lees verder

Fase 4

Opleveren handreikingen moderne vreemde talen
In fase 4 ontwikkelt SLO handreikingen in samenwerking met leraren en andere betrokkenen ter inspiratie.
Handreikingen helpen scholen om te komen van een examenprogramma naar een onderwijs- en toetsprogramma.
Lees verder
fase 1 : Ontwikkeling conceptexamenprogramma’s
Ontwikkeling conceptexamenprogramma’s moderne vreemde talen
In vijf stappen werkt de vakvernieuwingscommissie toe naar conceptexamenprogramma’s voor Arabisch, Chinees, Duits, Engels, Frans, Italiaans, Russisch, Spaans en Turks.
De vakvernieuwingscommissie heeft zich twee jaar gebogen over de actualisatie van de examenprogramma’s en deze in de zomer van 2024 opgeleverd.
Lees verder
fase 2 : Ontwikkeling conceptsyllabi
Ontwikkeling conceptsyllabi moderne vreemde talen
De syllabuscommissie ontwikkelt onder regie van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) conceptsyllabi voor Engels, Duits, Frans en Spaans en later ook voor Arabisch, Russisch en Turks.
De syllabuscommissie is gestart in september 2024.
Lees verder
fase 3 : Beproeven examenprogramma’s en syllabi
Beproeven examenprogramma’s en syllabi
In fase 3 beproeft SLO de conceptexamenprogramma’s en -syllabi op scholen.
De programma’s en syllabi worden beproefd op consistentie, bruikbaarheid en effectiviteit. Waar nodig worden de examenprogramma’s en -syllabi bijgesteld.
Lees verder
fase 4 : Opleveren handreikingen
Opleveren handreikingen moderne vreemde talen
In fase 4 ontwikkelt SLO handreikingen in samenwerking met leraren en andere betrokkenen ter inspiratie.
Handreikingen helpen scholen om te komen van een examenprogramma naar een onderwijs- en toetsprogramma.
Lees verder

veelgestelde vragen

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken