In fase 3 beproeft SLO de conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) voor Friese taal en cultuur op scholen. De programma’s (en -syllabi) worden beproefd op begrijpelijkheid, bruikbaarheid en (verwachte) uitvoerbaarheid. Waar nodig worden de examenprogramma’s (en -syllabi) bijgesteld.
Samen met de scholen beproeven we in 2025-2026 de vijf conceptexamenprogramma’s voor vmbo-bb, -kb, -gl/tl, havo en vwo en de drie bijbehorende conceptsyllabi voor vmbo-gl/tl, havo, vwo. Met leerlingen, leraren en schoolleiders onderzoeken we of de conceptexamenprogramma’s en -syllabi duidelijk zijn beschreven en of ze bruikbaar zijn om onderwijs- en toetsprogramma’s te maken. Ook brengen we samen in kaart in hoeverre de programma’s naar verwachting haalbaar zijn voor leerlingen en leraren.
We beginnen op 18 september 2025 met een landelijke startdag. De deelnemende leraren en schoolleiders maken kennis met elkaar en de opdracht. Ze gaan aan de slag met de conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) en krijgen inzicht in welke inhouden ze gaan beproeven. Ook brengen we in kaart of er nog (kleine) bijstellingen nodig zijn in het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA).
Vanaf de startdag tot de herfstvakantie bereiden leraren samen met curriculumexperts van SLO lessen voor. In de perioden tussen de herfst- en kerstvakantie geven de leraren les in de nieuwe inhouden. Deze evalueren ze tijdens een tweede landelijke bijeenkomst begin januari 2026. Vanaf januari beproeven leraren andere inhouden. Daarna volgt een slotdag met eindevaluatie in april. Tussentijds organiseert SLO voor leraren online vragenuren en uitwissel- en inspiratiesessies om kennis, goede praktijken en materialen te delen.
Parallel aan het traject met leerlingen en leraren, gaan we met schoolleiders in gesprek over wat nodig is om de conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) goed te doen landen in de klas en in de school. En wat daar ook landelijk voor nodig is.
Voor vmbo-bb en -kb geldt dat op dit moment het vak Friese taal en cultuur niet wordt aangeboden. In 2025-2026 zullen een aantal scholen in leerjaar 3 starten met het vak. Het beproeven wordt met deze scholen vormgegeven, passend bij het programma dat op de scholen is gestart.
Vanaf april weegt SLO alle feedback zorgvuldig en bespreekt deze met betrokken partijen en scherpt vervolgens de conceptexamenprogramma’s aan. Waar nodig past het College voor Toetsen en Examens ook de conceptsyllabi aan.
Benieuwd naar hoe scholen zich konden aanmelden, wat de subsidieregeling inhield en wat de criteria waren? Dat is hier terug te lezen.