blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Wat houdt dit in en hoe pakken we dit aan? Je leest het in dit bericht. Wil je meteen weten wat dit betekent voor jouw vak? Ga dan naar:
Van 2022 tot 2024 werkten vakvernieuwingscommissies van leraren, vak- en curriculumexperts ruim twee jaar lang met vele anderen aan een eerste versie van de examenprogramma’s (versie 1). Zij formuleerden inhouden die voor leerlingen relevant zijn om te leren, te kennen, kunnen en ervaren. Een ambitieus en betekenisvol curriculum!
Daarna maakten in 2024-2025 syllabuscommissies voor vakken met een centraal examen conceptsyllabi voor de inhouden die aan het centraal examen zijn toegewezen. SLO scherpte op basis van feedback van deze commissies de betreffende conceptexamenprogramma’s op onderdelen aan (versie 2). Niet alleen een ambitieus en betekenisvol maar ook examineerbaar curriculum!
Die vraag staat centraal als we met leerlingen, leraren en schoolleiders aan de slag gaan. We doen het werk van de commissies dus niet dunnetjes over, maar we toetsen komend schooljaar de conceptopbrengsten aan de praktijk.
Een cruciale fase, want:
De fase van beproeven begint voor alle vakken met een startdag in september. We gaan aan de slag met de conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) en geven leraren inzicht in de inhouden die we beproeven. Ook brengen we in kaart of er nog laatste (kleine) bijstellingen nodig zijn in het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA).
Vanaf de startdag tot de herfstvakantie bereiden leraren samen met onze curriculumexperts en andere betrokkenen lessen voor. In de perioden tussen de herfst- en kerstvakantie geven de leraren les in een aantal nieuwe inhouden. Dit evalueren ze tijdens een tweede landelijke bijeenkomst in december 2025 of januari 2026. Vanaf januari beproeven leraren andere inhouden. Daarna volgt een slotdag met eindevaluatie in april 2026.
Tussentijds organiseren we voor leraren online vragenuren en uitwissel- en inspiratiesessies om kennis, goede praktijken en materialen te delen. Daarnaast organiseren we schoolbezoeken.
Parallel aan het traject met leerlingen en leraren, praten we met schoolleiders over wat nodig is om de conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) goed te laten landen in de klas en in de school. En wat daar ook landelijk voor nodig is.
Vanaf april 2026 wegen we alle feedback zorgvuldig, bespreken we deze met betrokken partijen en scherpen we vervolgens de conceptexamenprogramma’s aan. Waar nodig past het College voor Toetsen en Examens ook de conceptsyllabi aan.
Het ministerie van OCW bepaalt wanneer de nieuwe programma’s (en syllabi) worden ingevoerd op de scholen. Voor de programma’s en syllabi die in 2025-2026 worden beproefd, is invoering beoogd in leerjaar 3 vmbo en leerjaar 4 havo-vwo in schooljaar 2028-2029.
Bekijk hier alle conceptexamenprogramma’s
Bekijk de Factsheet fase van beproeven
Meld je dan onderaan deze pagina aan voor een vak of vakgebied. Je ontvangt dan automatisch een e-mail als we een nieuw bericht publiceren.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.