blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Het is bijna zo ver! Op 10 september komen leraren, schoolleiders, curriculumexperts van SLO en toetsexperts van stichting Cito bij elkaar in de Eenhoorn in Amersfoort. De aftrap van het schooljaar waarin we met twaalf scholen de drie conceptexamenprogramma’s gecijferdheid voor vmbo-bb, -kb, -gl/tl beproeven. Wat houdt dit in en hoe pakken we dit aan? Je leest het in dit bericht.
In 2020-2022 heeft de vakvernieuwingscommissie wiskunde – vmbo in opdracht van het ministerie van OCW en onder regie van SLO gewerkt aan drie conceptexamenprogramma’s wiskunde (toen genoemd: wiskunde 1,2) en drie conceptexamenprogramma’s gecijferdheid (toen genoemd: wiskunde 1). Zij formuleerden inhouden die voor leerlingen relevant zijn om te leren, te kennen, kunnen en ervaren. Een ambitieus en betekenisvol curriculum!
De drie conceptexamenprogramma’s gecijferdheid zijn nieuw, ze zijn bedoeld voor leerlingen die niet het vak wiskunde volgen in de bovenbouw van het vmbo. Met leerlingen, leraren en schoolleiders onderzoeken we daarom het volgende:
De belangrijkste vragen waar we met leerlingen, leraren, schoolleiders en andere betrokkenen een antwoord op gaan zoeken:
We beginnen op 10 september 2025 met een startdag in Amersfoort. We gaan aan de slag met de conceptexamenprogramma’s en geven leraren inzicht in de inhouden die we gaan beproeven. Ook brengen we in kaart of er nog laatste bijstellingen nodig zijn in het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA), omdat scholen een vrijstelling ontvangen voor de rekentoets/het schoolexamen rekenen.
Vanaf de startdag tot de herfstvakantie bereiden leraren samen met materiaalontwikkelaars en curriculumexperts van SLO lessen voor. In de perioden tussen de herfst- en kerstvakantie geven de leraren les in de nieuwe inhouden met betrekking tot financiële geletterdheid, gezondheid, burgerschap en wiskundige representaties in de wereld om je heen. Deze evalueren ze tijdens een tweede landelijke bijeenkomst op 14 januari 2026. Vanaf januari beproeven leraren dezelfde inhouden maar komt de koppeling van gecijferdheid met andere avo-, beroeps- en praktijkvakken erbij.
Daarna volgt een slotdag met eindevaluatie op 15 april 2026. Tussentijds organiseert SLO voor leraren online vragenuren en uitwissel- en inspiratiesessies om kennis, goede praktijken en materialen te delen. En bezoeken we de scholen om met de leerlingen te spreken.
Parallel aan het traject met leerlingen en leraren praten we met schoolleiders over wat nodig is om de conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) goed te laten landen in de klas en in de school. En wat daar ook landelijk voor nodig is.
Vanaf april weegt SLO alle feedback zorgvuldig, bespreekt deze met betrokken partijen en scherpt vervolgens de conceptexamenprogramma’s aan. Daarnaast schrijft SLO op basis van de input van leraren en schoolleiders een advies aan het ministerie van OCW over een of enkele voorkeursscenario’s voor de positie van de programma’s. Omdat de uitkomst van het beproeven medebepalend is voor de besluitvorming en implementatie.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.