blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Het is bijna zo ver! Op 11 september komen leraren, schoolleiders, curriculumexperts van SLO en toetsexperts van CvTE en stichting Cito bij elkaar in Amersfoort. De aftrap van het schooljaar waarin we met negentien scholen de vijf conceptexamenprogramma’s voor vmbo-bb, -kb, -gl/tl, havo en vwo en de bijbehorende conceptsyllabi beproeven. Wat houdt dit in en hoe pakken we dit aan? Je leest het in dit bericht.
Twee jaar lang werkte een vakvernieuwingscommissie met vele anderen aan de programma’s Nederlandse taal en literatuur (versie 1). Zij formuleerden inhouden die voor leerlingen relevant zijn om te leren, te kennen, kunnen en ervaren. Een ambitieus en betekenisvol curriculum!
Daarna maakte de syllabuscommissie vijf conceptsyllabi voor de inhouden die aan het centraal examen zijn toegewezen. SLO scherpte daarop de programma’s Nederlandse taal en literatuur op onderdelen aan (versie 2). Niet alleen een ambitieus en betekenisvol maar ook examineerbaar curriculum!
Bij het vak Nederlandse taal en literatuur springen twee ‘nieuwigheden’ er echt uit.
Er zijn een aantal nieuwe inhouden rond kennis van taal en cultuur opgenomen. Die richten zich voor zowel vmbo, havo als vwo op creatief taalgebruik, taalvariatie en -verandering en voor havo en vwo op het redeneren over vorm betekenis van taal. Uiteraard blijft er veel aandacht voor het verwerven en vergroten van lees-, schrijf-, spreek-, kijk-, luister- en gespreksvaardigheid.
Daarnaast zijn de kennis en vaardigheden meer in samenhang beschreven. Binnen en tussen de domeinen Communicatie, Taal en Literatuur bestaat namelijk veel samenhang. Bij domein A zijn literaire teksten betrokken (domein C). Bij het ontwikkelen van vaardigheden in domein A is kennis over taal ondersteunend en omgekeerd kan bewust communiceren bijdragen aan het opdoen van kennis over taal (domein B).
Die vraag staat centraal als we met leerlingen, leraren en schoolleiders aan de slag gaan. We doen het werk van de commissies dus niet dunnetjes over, maar we toetsen de conceptopbrengsten aan de praktijk.
Een belangrijke fase, want:
De belangrijkste vragen waar we met leerlingen, leraren, schoolleiders en andere betrokkenen een antwoord op gaan zoeken, zijn voor Nederlands:
We beginnen op 11 september 2025 met een startdag in Amersfoort. We gaan aan de slag met de conceptexamenprogramma’s en -syllabi en geven leraren inzicht in de inhouden die we gaan beproeven. Ook brengen we in kaart of er nog laatste (kleine) bijstellingen nodig zijn in het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA).
Vanaf de startdag tot de herfstvakantie bereiden leraren samen met onze curriculumexperts lessen voor. In de perioden tussen de herfst- en kerstvakantie geven de leraren les in de nieuwe inhouden, onder andere over meervoudig tekstbegrip, literatuur & literaire gesprekken en creatief taalgebruik. Deze evalueren ze tijdens een tweede landelijke bijeenkomst op 15 januari 2026. Vanaf januari beproeven leraren andere inhouden, waaronder taalvariatie en -verandering, schrijven (vmbo) en vorm en betekenis van taal (havo-vwo).
Daarna volgt een slotdag met eindevaluatie op 16 april 2026. Tussentijds bezoeken we de scholen en organiseren we voor leraren online vragenuren en uitwissel- en inspiratiesessies om kennis, goede praktijken en materialen te delen.
Parallel aan het traject met leerlingen en leraren, praten we met schoolleiders over wat nodig is om de conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) goed te laten landen in de klas en in de school. En wat daar ook landelijk voor nodig is.
Vanaf april wegen we alle feedback zorgvuldig, bespreken deze met betrokken partijen en scherpen vervolgens de conceptexamenprogramma’s aan. Waar nodig past het College voor Toetsen en Examens ook de conceptsyllabi aan.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.