blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Het is bijna zo ver! Op 17 september komen leraren, schoolleiders, curriculumexperts van SLO en toetsexperts van CvTE en stichting Cito bij elkaar in het Vredenburg in Utrecht. De aftrap van het schooljaar waarin we met 32 scholen de verschillende conceptexamenprogramma’s voor vmbo-bb, -kb, -gl/tl, havo en vwo en de bijbehorende conceptsyllabi gaan beproeven. Wat houdt dit in en hoe pakken we dit aan? Je leest het in dit bericht.
Twee en een half jaar lang werkte een vakvernieuwingscommissie met vele anderen aan de programma’s moderne vreemde talen: Arabische, Duitse, Engelse, Franse, Spaanse en Turkse taal en cultuur op vmbo, havo en vwo en Chinese, Italiaanse en Russische taal en cultuur op havo en vwo (versie 1). Zij formuleerden eindtermen die voor leerlingen relevant zijn om te leren, te kennen, kunnen en ervaren. Een ambitieus en betekenisvol curriculum!
Op basis daarvan maakte de syllabuscommissie conceptsyllabi voor de eindtermen die aan het centraal examen zijn toegewezen voor Engels, Duits, Frans en Spaans. In 2025-2026 zal de commissie Arabisch, Russisch en Turks specificeren. SLO scherpte daarop de programma’s voor deze moderne vreemde talen op onderdelen aan (versie 2). Niet alleen een ambitieus en betekenisvol maar ook examineerbaar curriculum!
Bij de moderne vreemde talen springen er een aantal ‘nieuwigheden’ echt uit:
Die vraag staat centraal als we met leerlingen, leraren en schoolleiders aan de slag gaan. We doen het werk van de commissies dus niet dunnetjes over, maar we toetsen de conceptopbrengsten aan de praktijk.
Een cruciale fase, want:
De belangrijkste vragen waar we met leerlingen, leraren, schoolleiders en andere betrokkenen een antwoord op gaan zoeken:
We beginnen op 17 september 2025 met een startdag. We gaan aan de slag met de conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) en geven leraren inzicht in de nieuwe inhouden. Ook brengen we in kaart of er nog laatste (kleine) bijstellingen nodig zijn in het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA).
Vanaf de startdag tot de herfstvakantie bereiden leraren samen met onze curriculumexperts lessen voor. In de perioden tussen de herfst- en kerstvakantie geven de leraren onderwijs in de volgende nieuwe inhouden waarbij de nieuwe eindtermen in samenhang aan bod komen onder de vlag van een bepaald thema. Dit houdt in dat er bij alle thema's aandacht is voor een selectie van nieuwe eindtermen uit zowel Domein A, B als C.
Deze inhouden evalueren de leraren tijdens een tweede landelijke bijeenkomst op 14 januari 2026. Vanaf januari beproeven ze andere inhouden uit domein A, B en C die zijn toegewezen aan het centraal examen voor de vakken met een centraal examen. In beide perioden is aandacht voor de uitwerking van ervaringsdoelen in onderwijs en afsluiting. Chinees gaat dan aan de slag met taal in de praktijk.
Daarna volgt een slotdag met eindevaluatie op 15 april 2026. Tussentijds bezoeken we de scholen en organiseren we voor leraren online vragenuren en uitwissel- en inspiratiesessies om kennis, goede praktijken en materialen te delen.
Parallel aan het traject met leerlingen en leraren, praten we met schoolleiders over wat nodig is om de conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) goed te laten landen in de klas en in de school. En wat daar ook landelijk voor nodig is.
Vanaf april wegen we alle feedback zorgvuldig, bespreken deze met betrokken partijen en scherpen vervolgens de conceptexamenprogramma’s aan. Waar nodig past het College voor Toetsen en Examens ook de conceptsyllabi aan.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.