blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Het is bijna zo ver! Op 19 september komen leraren, schoolleiders, curriculumexperts van SLO en toetsexperts van CvTE en stichting Cito bij elkaar bij het Vredenburg in Utrecht. De aftrap van het schooljaar waarin we met 27 scholen de conceptexamenprogramma’s voor wiskunde havo-vwo maatschappij en wiskunde havo-vwo natuur gaan beproeven. Wat houdt dit in en hoe pakken we dit aan? Je leest het in dit bericht.
Twee jaar lang werkte een vakvernieuwingscommissie met vele anderen aan de programma’s wiskunde havo-vwo maatschappij en natuur (versie 1). Zij formuleerden inhouden die voor leerlingen relevant zijn om te leren, te kennen, kunnen en ervaren. Een ambitieus en betekenisvol curriculum!
Daarna maakte de syllabuscommissie zes conceptsyllabi voor de inhouden die aan het centraal examen zijn toegewezen: wiskunde maatschappij – E&M en wiskunde natuur – N&G/N&T op havo en vwo. SLO scherpte daarop de acht programma’s voor wiskunde op onderdelen aan (versie 2). Niet alleen een ambitieus en betekenisvol maar ook een examineerbaar curriculum!
Bij wiskunde springt er een aantal ‘nieuwigheden’ echt uit:
Die vraag staat centraal als we met leerlingen, leraren en schoolleiders aan de slag gaan. We doen het werk van de commissies dus niet dunnetjes over, maar we toetsen de conceptopbrengsten aan de praktijk.
Een cruciale fase, want:
De belangrijkste vragen waar we met leerlingen, leraren, schoolleiders en andere betrokkenen een antwoord op gaan zoeken:
We beginnen op 19 september 2025 met de startdagen bij Vredenburg in Utrecht. We gaan aan de slag met de conceptexamenprogramma’s en geven leraren inzicht in de inhouden die we gaan beproeven. Ook brengen we in kaart of er nog laatste bijstellingen nodig zijn in het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) en of de consequenties voor de vrijstelling van het centraal examen voor leraren en schoolleiders voldoende helder zijn.
Vanaf de startdag tot de herfstvakantie bereiden leraren samen met onze curriculumexperts lessen voor. Voor de zomervakantie hebben we met een groep van leraren, opleiders en vakexperts onderwijsmateriaal ontwikkeld. Dit kunnen leraren gebruiken en door ontwikkelen.
In de perioden tussen de herfst- en kerstvakantie geven de leraren les in de nieuwe inhouden. Bij wiskunde maatschappij gaat het over statistiek en kansrekening en bij wiskunde natuur over onderzoeken met modellen. Deze evalueren ze tijdens een tweede landelijke bijeenkomst op 16 januari 2026. Vanaf januari beproeven leraren andere inhouden, bij wiskunde maatschappij over verbanden, veranderingen en modelleren en bij wiskunde natuur over statistiek en kansrekening.
Daarna volgt een slotdag met eindevaluatie op17 april 2026. Tussentijds bezoeken we de scholen en organiseren we voor leraren online vragenuren en uitwissel- en inspiratiesessies om kennis, goede praktijken en materialen te delen.
Parallel aan het traject met leerlingen en leraren, praten we met schoolleiders over wat nodig is om de conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) goed te laten landen in de klas en in de school. En wat daar ook landelijk voor nodig is.
Vanaf april wegen we alle feedback zorgvuldig, bespreken deze met betrokken partijen en scherpen vervolgens de conceptexamenprogramma’s aan. Waar nodig past het College voor Toetsen en Examens ook de conceptsyllabi aan.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.