Actuele examenprogramma’s bereiden leerlingen beter voor op hun plek in de maatschappij. Ook dragen ze bij aan een goede doorstroom naar het vervolgonderwijs en tussen schoolsoorten en leerwegen. In opdracht van het ministerie van OCW en samen met het onderwijsveld actualiseren we daarom de examenprogramma’s van onder andere informatica. De maatschappelijke en curriculaire vraagstukken die spelen voor het vak informatica lees je in de startnotitie.
Een vakvernieuwingscommissie met leraren, vakexperts en curriculumexperts, actualiseert onder leiding van een procesregisseur de examenprogramma’s informatica. Bekijk welke leraren en vakexperts in de vakvernieuwingscommissie zitten.
Naast elke vakvernieuwingscommissie is een advieskring ingericht. De advieskring bestaat uit een vertegenwoordiging van de onderwijspraktijk en geeft feedback op de tussenproducten van de vakvernieuwingscommissie. Binnenkort wordt bekend welke vertegenwoordigers in de advieskring informatica plaatsnemen.
De advieskring geeft feedback op de tussenproducten van de vakvernieuwingscommissie. Zij reflecteren op vaste momenten en halen feedback op in hun achterban. De advieskring bestaat uit:
Tijdens de actualisatie kan de vakvernieuwingscommissie aanvullend ook andere experts inschakelen. Binnenkort wordt bekend welke vertegenwoordigers in de advieskring informatica plaatsnemen.
Een examenprogramma is een bij wet- en regelgeving vastgelegd curriculumdocument, dat voor een vak beschrijft wat er aan het einde van het voortgezet onderwijs bereikt moet zijn om het vak met succes af te ronden. De geactualiseerde examenprogramma's beschrijven dat in termen van beheersing en/of ervaring. Het omvat in elk geval een karakteristiek en een set van eindtermen geordend in (sub)domeinen. Indien sprake is van een centraal- en schoolexamen, bevat het examenprogramma ook een verdeling van inhoud over het centraal en schoolexamen.
De examenprogramma’s zijn niet meer actueel. Om leerlingen goed voor te blijven bereiden op hun vervolgopleiding en toekomst, is het noodzakelijk om de examenprogramma’s te actualiseren.
Actuele examenprogramma’s dragen bij aan een goede doorstroom naar vervolgonderwijs en tussen schoolsoorten en leerwegen. In opdracht van het ministerie van OCW en samen met het onderwijsveld voert SLO deze opdracht uit.
In juni 2022 is in opdracht van het ministerie van OCW de actualisatie van de examenprogramma’s Nederlands, moderne vreemde talen, wiskunde (havo en vwo), natuurwetenschappelijke vakken en maatschappijleer gestart. In januari 2023 is ook de actualisatie van de examenprogramma's Fries, klassieke talen en de moderne vreemde talen Arabisch, Chinees, Italiaans, Russisch en Turks van start gegaan.
Het ministerie van OCW gaf SLO in 2024 daarnaast de opdracht om de examnprogramma's van de overige vakken te actualiseren. In september 2024 zijn vakvernieuwingscommissies gestart met het actualiseren van vakken binnen bewegen en sport, kunst en cultuur en mens en maatschappij. In september 2025 volgen informatica, maatschappijkunde en maatschappijwetenschappen.
Elke vakvernieuwingscommissie heeft maximaal 24 maanden om de nieuwe conceptexamenprogramma’s voor het betreffende vak of cluster van vakken op te leveren. Als de examenprogramma's in concept opgeleverd zijn, worden deze in de onderwijspraktijk beproefd op bruikbaarheid en effectiviteit.
Het ministerie van OCW geeft opdracht tot het actualiseren van de examenprogramma’s en heeft de uitgangspunten en kwaliteitscriteria vastgesteld in een werkopdracht aan SLO. Vakvernieuwingscommissies van leraren, vakexperts en curriculumexperts werken, in samenwerking met een advieskring, aan de volgende tussenproducten:
De vakvernieuwingscommissies krijgen bij aanvang een startnotitie. Startnotities per vak beschrijven de probleemanalyse, relevante ontwikkelingen in onderwijsbeleid en -onderzoek, het onderwijsveld en de samenleving in relatie tot het curriculum. De startnotities zijn opgesteld door SLO samen met vakexperts, docenten, vakdidactici en toetsdeskundigen. Na oplevering van de conceptexamenprogramma's zullen de programma's met het veld worden beproefd en op basis van de inzichten daaruit worden geactualiseerd.
Nadat de conceptexamenprogramma’s gevalideerd en in praktijk beproefd zijn, worden handreikingen opgeleverd die scholen gebruiken bij het ontwikkelen van schoolexamens. Scholen zijn zelf verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de schoolexamens. Als het vak ook een centraal examen kent, worden daarnaast voorschrijvende syllabi opgeleverd die de doelen specificeren die zijn toegeschreven aan het centraal examen. Deze syllabi dienen als basis voor de uitwerking van de centrale examens. Ook helpt het leraren hun leerlingen goed voor te bereiden op de examens.
Leerlingpanels reflecteren op de (tussentijdse) producten van de vakvernieuwingscommissies. Hierin wordt samengewerkt met het LAKS. In de conceptexamenprogramma’s lichten we toe hoe de input van leerlingen is verwerkt. Daarnaast worden leerlingen tijdens de fase van beproeven in de lessen betrokken bij de nieuwe vakinhouden. Hun input wordt meegenomen in de definitieve versie van de conceptexamenprogramma’s en conceptsyllabi.
Om de kwaliteit van de (tussen)producten en het proces te waarborgen heeft SLO naast de externe advieskring ook een intern systeem van kwaliteitszorg ingericht. Dit systeem bestaat uit twee onderdelen: een monitorteam en een expertpoule.