We werken in vier fasen toe naar actuele examenprogramma’s. In de eerste fase staat de ontwikkeling van de conceptexamenprogramma’s centraal.
Een vakvernieuwingscommissie met leraren, vakexperts en curriculumexperts, ontwikkelt onder leiding van een procesregisseur in twee jaar tijd actuele conceptexamenprogramma’s. Naast de vakvernieuwingscommissie is een advieskring ingericht die in deze fase op vaste momenten feedback geeft op de tussenproducten. In de advieskring zitten vertegenwoordigers van organisaties, instellingen en netwerken die relevant zijn voor het vak. Bij vakken met een centraal examen zitten er in de advieskring ook experts met toetsexpertise van het College voor Toetsen en Examens en Stichting Cito. Voor informatica geldt dit niet.
De vakvernieuwingscommissie werkt stapsgewijs toe naar actuele conceptexamenprogramma’s. De commissie levert daarvoor de volgende tussenproducten op:
Na twee ontwikkeljaren en vier tussenproducten levert de commissie conceptexamenprogramma’s op.
In drie advieskringperiodes geeft de advieskring feedback op de inhoud van de tussenproducten. Leden van de advieskring halen hiervoor feedback op bij hun achterban.
Binnenkort maken we ook bekend wanneer advieskringperiode 3 plaatsvindt
In de werkopdracht van het ministerie van OCW staat aan welke kwaliteitseisen de conceptexamenprogramma’s moeten voldoen. Er zijn criteria opgesteld voor de inhoud van de conceptprogramma’s en voor de totstandkoming ervan. Vanuit SLO monitoren we op deze kwaliteitscriteria. Zo zien we tijdens het proces of aan de criteria wordt voldaan of dat er bijgestuurd moet worden. Aan het einde van het hele actualisatietraject zetten we de observaties en geleerde lessen in een evaluatie.