Jacco Gnodde
Vakexpert
In een grijs verleden heb ik informatica gestudeerd aan de universiteit in Leiden. Na ervaring in het bedrijfsleven en verschillende onderwijssectoren ben ik in 2010 in het voortgezet onderwijs terechtgekomen als informaticadocent. Regelmatig heb ik dit gecombineerd met andere werkzaamheden die gerelateerd zijn aan het informaticaonderwijs op middelbare scholen, zoals vakdidactiek (VU) en het ontwikkelen van lesmateriaal (in opdracht van de SLO).
Ik ben blij dat ik via de vakvernieuwingscommissie een bijdrage mag leveren aan de actualisatie van het examenprogramma. Voor mij is dit een kans om mee te denken over de positie en betekenis van het vak in het voortgezet onderwijs.
Ik vind het vooral belangrijk dat er duidelijkheid komt over de functie van informatica als examenvak: waarom bieden we het aan, en wat willen we dat leerlingen er in de basis van meenemen? Daarnaast leunt het huidige programma naar mijn mening sterk op een projectie van het universitaire onderwijs. Het is cruciaal dat er in het examenprogramma meer erkenning komt voor het verschil tussen een VO-leerling en een student die bewust kiest voor een informatica studie in het vervolgonderwijs. Tot slot vind ik het belangrijk dat het nieuwe programma uitnodigend en toegankelijk is voor een brede groep leerlingen.