In fase 3 beproeft SLO de conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) voor wiskunde vmbo op scholen. De programma’s (en -syllabi) worden beproefd op begrijpelijkheid, bruikbaarheid en (verwachte) uitvoerbaarheid. Waar nodig worden de examenprogramma’s (en -syllabi) bijgesteld.
De conceptexamenprogramma’s en conceptsyllabi zijn/worden beproefd in 2024-2025 en 2025-2026. Niet alle conceptexamenprogramma’s worden tegelijk beproefd:
De drie conceptexamenprogramma’s wiskunde (versie 2) en bijbehorende conceptsyllabi zijn met negen scholen beproefd. Dit zal resulteren in drie definitieve conceptexamenprogramma’s met een toelichtingsdocument. Ze zijn naar verwachting vanaf september 2025 via dit platform te downloaden. Op examenblad vind je dan ook de drie definitieve conceptsyllabi.
Gecijferdheid is op dit moment nog geen vak. Leerlingen die wiskunde niet als examenvak volgen, volgen nu een rekenprogramma dat ze met een schoolexamen afsluiten. Voor deze leerlingen ontwikkelde de vakvernieuwingscommissie drie examenprogramma’s: vmbo-bb, -kb en -gl/tl.
We beproeven deze conceptexamenprogramma’s op de scholen. Met leerlingen, leraren en schoolleiders onderzoeken we in hoeverre de conceptexamenprogramma's bijdragen aan de cijfermatige zelfredzaamheid van leerlingen. Ook bevragen we wat een passende positionering van de inhouden is in het vmbo-stelsel. Hierdoor kunnen de opbrengsten van het beproeven worden meegenomen in de lopende verkenning van het ministerie van OCW naar de toekomst van het vmbo.
We beginnen op 10 september 2025 met een landelijke startdag. De deelnemende leraren en schoolleiders maken kennis met elkaar en de opdracht. Ze gaan aan de slag met de conceptexamenprogramma’s en -syllabi en krijgen inzicht in welke inhouden ze gaan beproeven. Ook brengen we in kaart of er nog (kleine) bijstellingen nodig zijn in het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA).
Vanaf de startdag tot de herfstvakantie bereiden leraren samen met curriculumexperts van SLO lessen voor. In de perioden tussen de herfst- en kerstvakantie geven de leraren les in de nieuwe inhouden. Deze evalueren ze tijdens een tweede landelijke bijeenkomst in januari 2026. Vanaf januari beproeven leraren andere inhouden. Daarna volgt een slotdag met eindevaluatie in april. Tussentijds organiseert SLO voor leraren online vragenuren en uitwissel- en inspiratiesessies om kennis, goede praktijken en materialen te delen.
Parallel aan het traject met leerlingen en leraren, gaan we met schoolleiders in gesprek over wat nodig is om de conceptexamenprogramma’s goed te doen landen in de klas en in de school. En wat daar ook landelijk voor nodig is.
Vanaf april weegt SLO alle feedback zorgvuldig en bespreekt deze met betrokken partijen en scherpt vervolgens de conceptexamenprogramma’s aan.
Benieuwd naar hoe scholen zich konden aanmelden, wat de subsidieregeling inhield en wat de criteria waren? Dat is hier terug te lezen.