In fase 3 beproeft SLO de zes conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) op scholen. De programma’s (en -syllabi) worden beproefd op bruikbaarheid en (verwachte) effectiviteit. Waar nodig worden de examenprogramma’s (en -syllabi) bijgesteld.
De conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) worden beproefd in 2025-2026 en 2026-2027:
De drie conceptexamenprogramma’s wiskunde (versie 2) en bijbehorende conceptsyllabi worden met negen scholen in een try-out beproefd:
Op examenblad vind je de drie bijbehorende conceptsyllabi.
Een try-out is een eenjarig traject met een geselecteerde groep scholen. Met leerlingen, leraren en schoolleiders van 30 scholen onderzoeken we of de conceptexamenprogramma’s (en conceptsyllabi) duidelijk zijn beschreven en of ze bruikbaar zijn om onderwijs- en toetsprogramma’s te maken.
De try-out begint in september met een landelijke startdag. De deelnemers maken kennis met elkaar en de opdracht. Ze gaan aan de slag met de conceptexamenprogramma’s en -syllabi en krijgen inzicht in welke inhouden ze gaan beproeven.
Vanaf de startdag tot de herfstvakantie bereiden leraren samen met SLO lessen voor. In de perioden tussen de herfst- en kerstvakantie geven ze les in de nieuwe inhouden. Deze evalueren ze tijdens een tweede landelijke bijeenkomst. Vanaf januari beproeven leraren andere inhouden. Daarna volgt een slotdag met eindevaluatie in april. Tussentijds organiseert SLO voor leraren online vragenuren en uitwissel- en inspiratiesessies om kennis, goede praktijken en materialen te delen.
Daarna weegt SLO alle feedback zorgvuldig en bespreekt deze met betrokken partijen en scherpt vervolgens de conceptexamenprogramma’s aan. Waar nodig past het College voor Toetsen en Examens ook de conceptsyllabi aan.
Gecijferdheid (wiskunde 1) is op dit moment nog geen vak. Leerlingen die wiskunde niet als examenvak volgen, volgen nu een rekenprogramma dat ze met een schoolexamen afsluiten. Daarom voert SLO in 2025-2026 een try-out uit met twaalf scholen. Met leraren en schoolleiders onderzoekt SLO a) in hoeverre de conceptexamenprogramma's bijdragen aan de cijfermatige zelfredzaamheid van leerlingen en b) de positionering van de inhouden. Hierdoor kunnen de opbrengsten van de try-out worden meegenomen in de lopende verkenning van het ministerie van OCW naar de beroepsgerichte profielen en niet pas een jaar erna komen.
Hieronder vind je de drie conceptexamenprogramma's wiskunde vmbo 1 (versie 2) en het bijbehorende toelichtingsdocument.