In fase 3 beproeft SLO de conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) voor wiskunde havo-vwo op scholen. De programma’s (en -syllabi) worden beproefd op begrijpelijkheid, bruikbaarheid en (verwachte) uitvoerbaarheid. Waar nodig worden de examenprogramma’s (en -syllabi) bijgesteld.
De conceptexamenprogramma’s en conceptsyllabi worden beproefd in 2025-2026 en 2026-2027. Niet alle conceptexamenprogramma’s worden tegelijk beproefd:
We beproeven de conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) wiskunde op de scholen. Met leerlingen, leraren en schoolleiders onderzoeken we of de conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) duidelijk zijn beschreven en of ze bruikbaar zijn om onderwijs- en toetsprogramma’s te maken. Ook brengen we samen in kaart in hoeverre de programma’s naar verwachting haalbaar zijn voor leerlingen en leraren.
We beginnen op 19 september 2025 met een landelijke startdag. De deelnemende leraren en schoolleiders maken kennis met elkaar en de opdracht. Ze gaan aan de slag met de conceptexamenprogramma’s en -syllabi en krijgen inzicht in welke inhouden ze gaan beproeven. Ook brengen we in kaart wat een vrijstelling van centraal examen betekent voor het onderwijsprogramma en het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA).
Vanaf de startdag tot de herfstvakantie bereiden leraren samen met curriculumexperts van SLO lessen voor. In de perioden tussen de herfst- en kerstvakantie geven de leraren les in de nieuwe inhouden. Deze evalueren ze tijdens een tweede landelijke bijeenkomst in januari 2026. Vanaf januari beproeven leraren andere inhouden. Daarna volgt een slotdag met eindevaluatie in april. Tussentijds organiseert SLO voor leraren online vragenuren en uitwissel- en inspiratiesessies om kennis, goede praktijken en materialen te delen.
Parallel aan het traject met leerlingen en leraren, gaan we met schoolleiders in gesprek over wat nodig is om de conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) goed te doen landen in de klas en in de school. En wat daar ook landelijk voor nodig is.
Vanaf april weegt SLO alle feedback zorgvuldig en bespreekt deze met betrokken partijen en scherpt vervolgens de conceptexamenprogramma’s aan. Waar nodig past het College voor Toetsen en Examens ook de conceptsyllabi aan.
Benieuwd naar hoe scholen zich konden aanmelden, wat de subsidieregeling inhield en wat de criteria waren? Dat is hier terug te lezen.
Het conceptexamenprogramma wiskunde maatschappij - C&M voor havo is een nieuw programma. Met betrokkenen onderzoeken we op welke vorm van beproeven het meest passend is, zodat we eind 2025 / begin 2026 daarvoor scholen kunnen werven.