blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Dinsdagmiddag kwamen acht leraren, opleiders en vakdidactici van Engelse, Duitse, Franse, Spaanse en Chinese taal en cultuur bij elkaar, samen met onze SLO-collega's. In de voorbereiding op het beproeven van de conceptexamenprogramma’s (en –syllabi) voor de moderne vreemde talen zijn zij sinds eind mei (online) al aan de slag om in groepjes suggesties, aanwijzingen en tips uit te werken om lessen te ontwerpen op basis van de nieuwe examenprogramma's.
Deze zijn bedoeld voor de leraren van de dertig scholen die meedoen aan het beproeven van de conceptprogramma's. Deze leraren werken ze verder uit, zodat ze in hun lessen met hun leerlingen echt kunnen werken aan de nieuwe inhouden.
De makers van inspiratiemateriaal vormen daarmee de tweede groep collega's – na de syllabuscommissie moderne vreemde talen – die de conceptexamenprogramma's gebruikt om onderwijs- en toetsmateriaal te selecteren of te ontwerpen. En dus kunnen zij ook iets zeggen over de begrijpelijkheid en bruikbaarheid ervan om onderwijs en toetsing vorm te geven. De bijeenkomst die wij hiervoor georganiseerd hadden, leverde een hoop mooie inzichten en concrete tips voor verbetering op!
De fase van beproeven is een belangrijke stap in de actualisatie van het curriculum van de moderne vreemde talen in de bovenbouw vmbo, havo en vwo. De conceptexamenprogramma’s worden beproefd met leerlingen, leraren en schoolleiders van dertig scholen.
Ter voorbereiding is een groep leraren, opleiders en vakdidactici aan de slag gegaan met het ontwikkelen van vijf readers om leraren zoveel mogelijk handvatten en inspiratie te bieden om aan de slag te gaan met de nieuwe inhouden in hun klassen:
Belangrijk uitgangspunt is daarbij om vanuit samenhang talenonderwijs en passende toetsing vorm te geven. Ook komen het onderscheid tussen beheersings- en ervaringsdoelen aan bod en hoe daarmee om te gaan. En er is aandacht voor taalbewustzijn, cultuurbewustzijn, meertaligheid, digitale geletterdheid en LOB.
De enthousiaste groep makers van inspiratiemateriaal bestaat uit:
De inbreng van de makers van het inspiratiemateriaal buitelde over elkaar heen, want er was heel veel om met elkaar te delen. Zomaar een greep uit de besproken punten:
En er waren nog veel meer inzichten. Wij nemen deze inzichten allemaal mee in het verdere traject en leggen deze naast de inzichten en feedback van de leerlingen, leraren en schoolleiders die dit schooljaar de nieuwe inhouden beproeven.
De makers van inspiratiemateriaal vatten hun werk samen met de volgende woorden: verhelderend, bevrijdend, frustrerend, interessant (met bepaalde intonatie) én heerlijk!
Wil je meer weten over het beproeven van de conceptexamenprogramma’s (en –syllabi) van moderne vreemde talen? Lees dan verder op deze pagina en bekijk ook de animatie.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.