In fase 3 beproeft SLO de conceptexamenprogramma’s (en -syllabi) voor de moderne vreemde talen op scholen. De programma’s (en -syllabi) worden beproefd op bruikbaarheid en (verwachte) effectiviteit. Waar nodig worden de examenprogramma’s (en -syllabi) bijgesteld.
De conceptexamenprogramma’s en conceptsyllabi worden beproefd in try-outs in 2025-2026 en 2026-2027. Dat is een eenjarig traject met een geselecteerde groep scholen. Met leerlingen, leraren en schoolleiders onderzoeken we of de conceptexamenprogramma’s en conceptsyllabi duidelijk zijn beschreven en of ze bruikbaar zijn om onderwijs- en toetsprogramma’s te maken.
Niet alle conceptexamenprogramma’s worden tegelijk beproefd:
De try-out begint in september met een landelijke startdag. De deelnemers maken kennis met elkaar en de opdracht. Ze gaan aan de slag met de conceptexamenprogramma’s en -syllabi en krijgen inzicht in welke inhouden ze gaan beproeven.
Vanaf de startdag tot de herfstvakantie bereiden leraren samen met SLO lessen voor. In de perioden tussen de herfst- en kerstvakantie geven ze les in de nieuwe inhouden. Deze evalueren ze tijdens een tweede landelijke bijeenkomst. Vanaf januari beproeven leraren andere inhouden. Daarna volgt een slotdag met eindevaluatie in april. Tussentijds organiseert SLO voor leraren online vragenuren en uitwissel- en inspiratiesessies om kennis, goede praktijken en materialen te delen.
Daarna weegt SLO alle feedback zorgvuldig en bespreekt deze met betrokken partijen en scherpt vervolgens de conceptexamenprogramma’s aan. Waar nodig past het College voor Toetsen en Examens ook de conceptsyllabi aan.