Artikel NVOX: Conceptexamenprogramma’s nlt en O&O versterken actueel bèta-onderwijs

Redactie Geplaatst op 18 juni 2025

“Vanuit de conceptexamenprogramma’s zie je snel waar je als docent verbeteringen kunt aanbrengen in je lessen, zonder dat er rigoureuze veranderingen nodig zijn.” , vertelt Martin Mollema, docent nlt en voormalig lid van de vakvernieuwingscommissie.

Samen met curriculumontwikkelaars Thijs Goedegebure, Marijn Meijer en commissielid Elise Quant blikt hij, in vakblad NVOX, terug op een intensief ontwikkelproces. Zij werkten vanuit de vakvernieuwingscommissie aan de actualisatie van de examenprogramma’s voor de natuurwetenschappelijke vakken.

Begin maart publiceerde SLO de zeventien conceptexamenprogramma’s van de natuurwetenschappelijke vakken, waaronder de vakken nlt en O&O voor havo en vwo.

Wat verandert er?

Nlt en O&O zijn relatief jonge (vakoverstijgende) vakken. Om de samenhang tussen alle natuurwetenschappelijke vakken te benadrukken en de samenwerking te bevorderen, is als basis een gezamenlijk raamwerk ontwikkeld voor vmbo, havo en vwo. Dit raamwerk bestaat uit zes domeinen en stimuleert de onderlinge samenhang.

“Er is veel aandacht voor de aard van de natuurwetenschappen, in combinatie met technologie. Daarnaast is er veel aandacht voor zelfontwikkeling. Dit kwam bij nlt en O&O al aan bod – en nu ook bij de monovakken biologie, natuurkunde en scheikunde. Ook dit bevordert de kruisbestuiving tussen de vakken.”, aldus Thijs Goedegebure.

Lees hier het artikel uit vakblad NVOX waarin de nieuwe conceptexamenprogramma’s van deze vakken centraal staan.

Wil je dit Delen?

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken