In fase 2 werkt de syllabuscommissie onder regie van het College voor Toetsen en Examens (CvTE) conceptsyllabi uit voor biologie, natuurkunde en scheikunde. Dit betekent dat de inhouden uit de conceptexamenprogramma's, die voor het centraal examen zijn gekozen, verder worden uitgewerkt in specificaties. Syllabi vormen de basis voor de uitwerking van centrale examens. En het gereedschap voor leraren om hun leerlingen op het centrale examen voor te bereiden.
De syllabuscommissie gaat na in hoeverre de conceptexamenprogramma’s geschikt zijn om conceptsyllabi te maken. De commissie zorgt ervoor dat programma’s en syllabi goed op elkaar aansluiten. De syllabuscommissie geeft feedback en doet suggesties voor verbetering van de conceptexamenprogramma’s van de natuurwetenschappelijke vakken. SLO verwerkt deze feedback in een tweede versie van de conceptexamenprogramma's, vóórdat de fase van beproeven met scholen start.
Alle informatie over de ontwikkeling van conceptsyllabi vind je op deze website van CvTE. Zodra de conceptsyllabi zijn gepubliceerd op examenblad.nl, lees je dat hier.