Hoe kijken leraren moderne vreemde talen aan tegen de integratie van taalbewustzijn met taalvaardigheid?

Redactie Geplaatst op 26 mei 2025 Kerndoelen Actualisatie Examenprogramma's

In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap worden de kerndoelen en examenprogramma's voor de moderne vreemde talen (mvt) herzien. Van mvt-docenten wordt daardoor verwacht dat ze nieuwe inhoud, zoals taalbewustzijn, integreren met bestaande inhoud, zoals taalvaardigheid.

Wat vinden de docenten zelf van deze toevoeging en wat hebben ze nodig om dit toe te passen in hun lessen? In de studie die Sophie Brand en Stefanie Ramachers uitvoerden onder 110 mvt-docenten in Nederland wordt een beeld geschetst van de ideeën, het handelen en de ondersteuningsbehoeften van mvt-docenten met betrekking tot de integratie van taalbewustzijn.

"“Het onderzoek is erg waardevol voor de curriculumvernieuwing! Het laat goed zien dat deze docenten taalbewustzijn als meerwaarde zien voor hun leerlingen; ze verwachten dat leerlingen hiermee inzichten krijgen in de structuur van talen en hun taalvaardigheid vergroot. Tegelijkertijd laat deze studie ook zien wat docenten nog nodig hebben hiervoor en noemt het tenslotte concrete acties die gaan helpen.”"

Marjon Tammenga, curriculumexpert SLO

Wil je dit Delen?

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken