Samira Haddad

Samira Haddad

Contactinformatie

Samira Haddad

Docent Arabisch

Ahlan wa sahlan!


“My background is my passion, my passion is my profession”
, is de tekst die op mijn website staat. Zo is het! Mijn naam is Samira Haddad en ik ben opgegroeid met een Nederlandse moeder en een Tunesische vader. Thuis werd Nederlands gesproken. Op vakantie leerde ik een beetje het Tunesische dialect, maar meer dan een paar woorden en wat van de Tunesische cultuur kende ik niet. Hoe ouder ik werd, hoe nieuwsgieriger werd ik naar de Arabische taal en zo besloot ik het op de universiteit Utrecht te gaan studeren.


Ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om op latere leeftijd een taal te leren die geen gelijkenis kent met een Germaanse of Latijnse taal. Tijdens mijn studie Arabische taal- & letterkunde heb ik dikwijls mijn boeken in een hoek gesmeten, omdat ik er niks van begreep. Ik had totaal geen houvast aan de talen die ik wel beheerste. Het is vooral mijn doorzettingsvermogen en mijn nieuwsgierigheid geweest dat ik de studie afmaakte en sta waar ik nu sta. In de tijd dat ik afstudeerde was er nog weinig vraag naar arabisten. Men vond het interessant, maar ja, wat kon je ermee doen anno 1999?


Nu ben ik vooral heel trots op mezelf. Ik ben een van de weinige docenten Arabisch in Nederland met een eerstegraads bevoegdheid. Sinds 2005 geef ik les op de Hogeschool van Amsterdam waar ik de Minor Arabische taal & cultuur geef aan studenten uit verschillende disciplines. Ook begeleid ik docenten Arabisch in opleiding aan het ILO (Instituut Leraren Opleiding van de UvA) in hun docentschap. Ik zet mij actief in om scholen, leerlingen en ouders te enthousiasmeren voor het aanbieden van Arabisch in het voortgezet onderwijs. Zo heb ik ooit het vak opgezet op het Nova College in Haarlem en op de mbo-afdeling van het Regio College in Zaandam. Ik ben jarenlang secretaris geweest en tevens voorzitter van de sectie Arabisch van Levende Talen. Ik geef het vak in de bovenbouw van een aantal middelbare scholen in Nederland, onder andere op het Johan de Wittcollege in Den Haag, Deltion Spirit in Zwolle en DENISE in Amsterdam. Sinds een aantal jaar ben ik ook lid van de vaststellingscommissie. Heel leerzaam om te ervaren hoe examens worden gemaakt en hoe een norm wordt vastgesteld.


Arabisch is natuurlijk een vak dat niet op veel scholen in Nederland wordt aangeboden. Voor mij als docent maakt dat het wel interessant om in verschillende keukens mee te mogen kijken. Ik heb veelal te maken met leerlingen en studenten die oprecht interesse hebben in het leren van deze taal en de achtergronden. De Arabische wereld bestaat uit 22 landen, met elk zijn eigen dialect, cultuur, maar ook geschiedenis. Dit probeer ik mijn leerlingen dan ook allemaal mee te geven. Ik vind het een eer dat ik gevraagd ben om mee te mogen werken aan de vakvernieuwing van het vak Arabisch.