Opdracht

Het ministerie van OCW heeft SLO de opdracht gegeven examenprogramma’s voor een aantal vakken te actualiseren. In de werkopdracht van het ministerie staan de inhoudelijke uitgangspunten en kwaliteitscriteria beschreven.

In de zomer van 2024 leverde de vakvernieuwingscommissie maatschappijleer vijf conceptexamenprogramma’s op. Deze oplevering markeert de afronding van de eerste fase van het ontwikkelproces: het ontwikkelen van conceptexamenprogramma’s. En het geeft startsein voor de vervolgfasen om te komen tot definitieve examenprogramma's.  

Hoe zag de vakspecifieke opdracht eruit?

SLO heeft de werkopdracht vertaald in concrete werkinstructies voor de vakvernieuwingscommissies. Daarbij zijn er voor elk vak vakspecifieke opdrachten om te komen tot actuele conceptexamenprogramma's. Voor maatschappijleer betekende dat de vakvernieuwingscommissie: 

  • binnen de examenprogramma’s ook doelen voor burgerschap en digitale geletterdheid opnam. 
  • examenprogramma's ontwikkelde binnen de beschikbare ontwerpruimte. Lees meer over het kader ontwerpruimte.
  • een advies gaf over een passende wijze van afsluiting. Dit betreft zowel de wijze van examinering als de plek in de slaag-/zakregeling (combinatiecijfer).

Bronnen voor actualisatie

De vakvernieuwingscommissie maakte bij de actualisatie gebruik van verschillende bronnen, waaronder: 

Wil je dit Delen?

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken