Leontine Broekhuizen
Vakexpert beeldend
Sinds 1987 draai ik mee in de wereld van kunsteducatie en kunstonderwijs. Als kunstleraar, als vakdidacticus, als onderzoeker, als examenmaker, als lid en voorzitter van diverse verenigingen en besturen, stichtingen en commissies die allemaal opereren binnen het domein van de kunsteducatie.
Mijn hart ligt bij kunst en bij onderwijs en ik zie ernaar uit om mijn ervaring in te brengen als lid van de vakvernieuwingscommissie kunst & cultuur voor de actualisatie van de examenprogramma’s.
Mijn specifieke expertise ligt bij examinering, toetsen en beoordelen binnen de kunstvakken. Daar draait het steeds om de balans tussen de idealen van de kunsten en de systemische werkelijkheid van het onderwijs.
Sinds ik werkzaam ben in dit veld heb ik het spannend en uitdagend gevonden hoe die twee te combineren. Beoordelingsprocedures en criteria in het onderwijs gaan vaak over standaardisatie en objectiviteit. Kunstonderwijs kenmerkt zich door de gerichtheid op het individu en de nadruk op het creatieve proces. Hoe verwerkelijk je kunstonderwijs zonder die eigenheid uit het oog te verliezen? En vervolgens, hoe toets en examineer je dat bijzondere kunst-examenvak. Ik wil me, in samenwerking met het team, ervoor inzetten om bij de actualisering van de examenprogramma’s kunst & cultuur die balans te bewaren.