Oproep: vo-scholen gezocht voor beproeven examenprogramma’s
Werk mee aan een actueel curriculum voor de bovenbouw vmbo, havo en vwo. Meld je school aan voor het beproeven van conceptexamenprogramma’s in schooljaar 2025-2026. Aanmelding voor de subsidieregeling loopt van 3 februari tot en met 28 februari 2025.
Wat moeten leerlingen kennen, kunnen en ervaren om nu – en later als volwassene – actief mee te kunnen doen in de samenleving? Deze vraag stond de afgelopen tweeënhalf jaar centraal in zeven vakvernieuwingscommissies die de examenprogramma’s vmbo, havo en vwo actualiseerden. Het betreft de examenprogramma’s voor Friese taal en cultuur, klassieke talen, maatschappijleer, moderne vreemde talen, natuurwetenschappelijke vakken, Nederlands en wiskunde. Nu is het tijd voor het beproeven ervan in de onderwijspraktijk.
Doe mee aan de try-out
SLO is op zoek naar scholen die voor de verschillende vakken en schoolsoorten/leerwegen mee willen doen aan het beproeven van deze conceptexamenprogramma’s in de klas en in de school.
Scholen die zich aanmelden voor deze try-out onderzoeken in schooljaar 2025-2026 met hun leerlingen, leraren en schoolleiders in hoeverre de conceptexamenprogramma’s - en voor vakken met een centraal examen de conceptsyllabi - bruikbaar en uitvoerbaar zijn. Meedoen aan de try-out doe je als school voor één, twee of maximaal drie vakken per schoolsoort/leerweg, met in elk geval een schoolleider, twee leraren van het betreffende vak en ten minste twee klassen (voor een aantal vakken gelden hierop uitzonderingen).
Doe jij met jouw collega’s mee in schooljaar 2025-2026? Lees snel verder welke vakken worden beproefd, wat we van deelnemende scholen vragen, wat het je oplevert en hoe je je aanmeldt.
Welke vakken beproeven we in 2025-2026?
Hieronder zie je hoeveel scholen we zoeken voor elk vak en elke schoolsoort/leerweg:
Wat vragen we van jou, je collega’s en de school?
Uiteraard zitten er ook verplichtingen aan het beproeven en de subsidieregeling. Die zijn gericht op de deelname aan activiteiten die horen bij de fase van beproeven:
Per vak is deelname van twee leraren die lesgeven in de bovenbouw en betrokkenheid van de schoolleider verplicht (m.u.v. Friese en Chinese taal en cultuur waar één leraar deelneemt). De school neemt deel, opgeven als individuele leraar is dus niet mogelijk!
Inzet twee leraren: de leraren geven het vak in de bovenbouw in de desbetreffende schoolsoort en doen elk met in elk geval één klas mee. We gaan daarbij uit van zo’n 20-25 leerlingen per klas. Voor enkele vakken gelden andere aantallen, waaronder Friese taal en cultuur, klassieke talen en wiskunde.
De deelnemende leraren worden door de school een halve dag per week vrij geroosterd van onderwijsactiviteiten voor deelname aan de fase van beproeven. Deze tijd wordt besteed aan 1. het bijwonen van de drie landelijke bijeenkomsten, 2. iedere schoolweek een gezamenlijk (digitaal) afstemmingsmoment, 3. materiaalontwikkeling, 4. lesvoorbereiding en 5. deelname aan evaluatie-activiteiten.
De werkmiddag om uit te roosteren is dinsdagmiddag. Dit geldt voor alle try-outs van de verschillende vakken behalve voor Fries (donderdagmiddag). Op deze middag vinden de (digitale) afstemmingsmomenten, inspiratiesessies en vragenuurtjes plaats.
Inzet schoolleider: de betrokkenheid van de schoolleider is gericht op implementatievraagstukken. Van de schoolleider wordt gevraagd om ten minste de drie landelijke bijeenkomsten bij te wonen en deel te nemen aan evaluatie-activiteiten.
Er zijn drie landelijke bijeenkomsten waarbij aanwezigheid van alle deelnemende leraren en de betrokken schoolleider verplicht is: de startdag in september, een dag in december/januari en een slotdag in maart/april.
Daarnaast wordt er, nadat de scholen zijn geselecteerd, per vak voor de deelnemende leraren aan de try-out een gezamenlijk werkmoment vastgesteld, bijvoorbeeld dinsdagmiddag vanaf 14:00 uur, voor afstemming, online vragenuurtjes en online inspiratiesessies.
De school doet mee aan monitor- en kennisdelingsactiviteiten van SLO ten behoeve van het verbeteren van de conceptexamenprogramma’s (en -syllabi).
Per vak zijn er ook aanvullende criteria en voorwaarden. Die vind je hier:
Wat levert deelname jou, je collega’s en de school op?
Als leraar:
Maak je kennis met de nieuwe inhouden, opbouw en uitwerking van de conceptexamenprogramma’s en voor vakken met een centraal examen ook de conceptsyllabi;
Ontwikkel/selecteer je met vakcollega’s en SLO onderwijs- en toetsmateriaal, dat je vervolgens inzet in jouw lessen;
Deel je met vakcollega’s vanuit het hele land vakinhoudelijke en didactische kennis en inzichten;
Evalueer je met je leerlingen en collega’s de bruikbaarheid in jullie onderwijspraktijk;
Draag je bij aan de definitieve examenprogramma’s (en syllabi).
Als schoolleider:
Deel je met collega’s vanuit het hele land inzichten en ervaringen over hoe de nieuwe examenprogramma’s een plek kunnen vinden in het schoolcurriculum;
Verken je curriculaire vraagstukken, zoals samenhang tussen vakken, passende examinering en de vertaalslag naar lessentabellen;
Denk je mee aan wat nodig is voor een goede implementatie, zowel landelijk als op je eigen school;
Draag je bij aan de definitieve examenprogramma’s (en syllabi).
Als schoolvestiging:
Ontvang je voor een aanvraag per vak en schoolsoort (maximaal drie vakken per schooljaar) een subsidiebedrag van €35.000 (maximum subsidiebedrag jaarlijks is dus €105.000).
Hoe meldt mijn school zich aan?
Vanaf maandag 3 februari 2025 tot en met vrijdag 28 februari 2025 kunnen scholen per vestiging subsidie aanvragen voor het beproeven van de conceptexamenprogramma's. Let daarbij op de volgende punten:
De school (vestiging) vraagt via het bevoegd gezag subsidie aan. Een individuele leraar kan géén aanvraag doen.
De school doet de aanvraag per vak voor één schoolsoort/leerweg. Bijvoorbeeld voor Nederlands havo, waarvoor deelname geldt van twee leraren met elk ten minste één klas leerlingen. Uiteraard kan de school na selectie en het toekennen van de subsidie met meer schoolsoorten, leraren en klassen meedoen.
Elke school kan met maximaal drie vakken per locatie (BRIN) in schooljaar 2025-2026 deelnemen aan de fase van beproeven. De school kan dus maximaal voor drie vakken subsidie aanvragen. Let op: voor elk vak vraagt de school apart een subsidie aan, bijvoorbeeld met Nederlands vmbo-gl/tl en Engels vmbo-gl/tl of met Nederlands havo, maatschappijleer havo en wiskunde havo – variant maatschappij.
Er geldt een simpele aanvraagprocedure via www.dus-i.nl. Veel gegevens worden automatisch ingevuld via het BRIN-nummer. Je hoeft als school geen plan op te stellen en in te sturen.
Per vak is er plek voor maximaal één vestiging van een vso-school met examenlicentie.
Uiterlijk 30 mei 2025 hoor je of je als school bent geselecteerd om deel te nemen aan de fase van beproeven. SLO selecteert de scholen niet zelf. Selectie vindt plaats door Dienst Uitvoering Subsidies aan Instellingen (DUS-I). DUS-I voert de selectieprocedure uit op basis van criteria die vooraf door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en SLO zijn opgesteld, passend bij de werkopdracht van het ministerie van OCW aan SLO. DUS-I selecteert scholen op aangemelde schoolsoorten/leerwegen, ligging van de vestiging, denominatie (voor maatschappijleer) en volgorde van binnenkomst. Voor de selectieprocedure geldt een wettelijke periode van maximaal 13 weken.
Heb je vragen?
Heb je een vraag over het beproeven, de deelname eraan, de aanmelding of selectie? Mail ons dan via [email protected]. Wil je de conceptexamenprogramma's van Friese taal en cultuur, klassieke talen, maatschappijleer, moderne vreemde talen, natuurwetenschappelijke vakken, Nederlands en wiskunde bekijken? Klik hier.
Veelgestelde vragen
Mijn school ontving twee uitnodigingen: beproeven kerndoelen en beproeven examenprogramma’s. Is dat hetzelfde? Nee, dat is niet hetzelfde. Het beproeven van kerndoelen betreft de conceptkerndoelen onderbouw vo, met een uitnodiging voor het aanmelden van de regiobijeenkomsten in maart (incl. schoolopdracht). Zie hier de informatie. Het beproeven van conceptexamenprogramma’s betreft de bovenbouw vo, waarbij scholen via DUS-i een subsidie aanvragen om in schooljaar 2025-2026 voor een vak en schoolsoort mee te doen.
Ik wil wel meedoen als individuele leraar, maar voldoe niet aan de voorwaarden. Hoe kan ik betrokken blijven? Meld je aan voor de nieuwsupdates onderaan deze pagina. Zodra er activiteiten worden georganiseerd, bijvoorbeeld focusgroepen om de (tussentijdse) bevindingen uit de try-out te bespreken, publiceren we dit op de webplatfora. Je ontvangt dan automatisch bericht.
Mijn school wil met twee of drie vakken meedoen. Kan dat in één aanvraag? Nee. Voor elk vak en schoolsoort vraagt de school apart subsidie aan, dus in geval van drie vakken drie aparte aanvragen. De aanvraag is laagdrempelig vormgegeven, met vooringevulde gegevens na invoeren BRIN-nummer.
Maakt mijn schoolmeer kans als we met drie vakken meedoen dan als we met één vak meedoen? Nee. De selectie vindt plaats per vak en elk vak heeft eigen selectiecriteria (aantal scholen per schoolsoort, spreiding over provincies etc.). De school vraagt per vak subsidie aan, dus in geval van drie vakken drie aparte aanvragen.
In het voorjaar voert onze school al formatiegesprekken. Wanneer krijgen we te horen of we deelnemen? 28 februari sluit de wervingsperiode. Om tot een passende selectie te komen, selecteert DUS-i scholen op aangemelde schoolsoorten/leerwegen, ligging van de vestiging, denominatie (voor maatschappijleer) en volgorde van binnenkomst. Daarvoor geldt een wettelijke periode van uiterlijk 13 weken. Dus uiterlijk 30 mei 2025 hoor je of je als school bent geselecteerd.
Wie selecteert de scholen? DUS-I voert de selectieprocedure uit op basis van criteria die vooraf door het ministerie van OCW en SLO zijn opgesteld, passend bij de werkopdracht van OCW aan SLO.
Op basis van welke docentschaal wordt er gecompenseerd voor deelname aan de fase van beproeven? Voor elke school geldt een vaste vergoeding van 35.000 euro voor deelname per vak per schoolsoort met een maximum van drie vakken (105.000 euro). Hiervoor kunnen in elk geval de deelnemende twee leraren (m.u.v. Friese en Chinese taal en cultuur) worden vrijgesteld van hun onderwijsactiviteiten gedurende een halve dag per week.
Als mijn school deelneemt aan beproeven, moeten we dan nieuwe inhouden bovenop het huidige programma aanbieden? Leerlingen volgen het reguliere examenprogramma en doen voor vakken met een centraal examen, examen in het reguliere centraal examen. Gedurende één schooljaar krijgen ze tussen de herfstvakantie en maart les in onderdelen uit de conceptexamenprogramma’s. Beproeven vindt dus plaats binnen de schoolexamencontext. Daarom wordt vóór 1 oktober 2025 gekeken of aanpassingen aan het PTA nodig zijn voor de klassen die meedoen aan beproeven. Voor klassieke talen en wiskunde geldt een uitzondering: leerlingen krijgen vrijstelling van deelname aan het reguliere centrale examen. Het cijfer van het schoolexamen komt op hun cijferlijst voor deze vakken. Deze uitzondering is gemaakt omdat de inhouden van de programma’s dusdanig zijn veranderd en/of de structuur van het vak, dat het risico er is dat leerlingen onvoldoende zijn voorbereid op het regulier centraal examen.
Gaat er alleen beproefd worden in het examenjaar? Of ook in voorexamenjaren? Een school doet mee met ten minste twee klassen (twee leraren met elk ten minste één klas). Na selectie van scholen gaat SLO na welke scholen met welke klassen/leerjaren meedoet, want beproeven kan plaatsvinden in zowel examenjaar als voorexamenjaren. Welke inhouden met welke klassen in welk leerjaar worden beproefd, wordt afgestemd met de leraren op basis van welke klassen/leerjaren van elke school mee kunnen meedoen.
Als we wijzigingen in het PTA willen doorvoeren moet dat in sommige gevallen langs de MR. Is daar rekening mee gehouden in het tijdspad? Leerlingen krijgen gedurende één schooljaar tussen de herfstvakantie en maart les in onderdelen uit de conceptexamenprogramma’s. Dit kan voor de ene klas in het examenjaar en voor de andere klas in een voorexamenjaar zijn. Beproeven vindt dus plaats binnen de schoolexamencontext. Daarom wordt mét de leraren op de startdag in september en vóór 1 oktober 2025 gekeken of aanpassingen aan het PTA nodig zijn voor de klassen die meedoen aan beproeven. Bij aanmelding voor deelname kan de school in het tijdspad daar al rekening mee houden.
Is er tijdens het beproeven ook aandacht voor de noodzakelijke onderwijstijd/lesuren voor de conceptexamenprogramma’s? Hier is in de fase van beproeven aandacht voor. In de lespraktijk worden onderdelen van de conceptexamenprogramma’s beproefd. Het gehele conceptexamenprogramma wordt daarnaast bevraagd aan de deelnemende leraren. De feedback wordt gewogen en waar nodig worden de conceptexamenprogramma’s bijgesteld, zodat ze uitvoerbaar zijn in de onderwijspraktijk. Met de schoolleiders zal ook gekeken worden naar de consequenties voor de gehele lessentabel. Uiteindelijk zal SLO hierop een advies aan het ministerie van OCW schrijven en een handreiking ontwikkelen om te komen tot een lessentabel passend bij visie en context van de school.
Welke begeleiding biedt SLO mijn school? SLO biedt de leraren intensieve begeleiding op het kennis en eigen maken van de nieuwe inhouden in de conceptexamenprogramma’s, de bedoeling en opbouw ervan. Ook begeleiden we scholen bij mogelijke aanpassingen in PTA’s, bij het selecteren/ontwerpen van materialen en het ontwerpen van lessen. Dit gebeurt tijdens de landelijke bijeenkomsten, de online inspiratiesessies en vragenuurtjes en via een online samenwerkingsomgeving (Teams-omgeving SLO). Daarnaast zijn er optionele les-/schoolbezoeken.
Waarom krijgt een school een aparte vakcode als we meedoen? Als je als school deelneemt aan de fase van beproeven, krijg je een aparte vakcode. Hierdoor kan het ministerie van OCW zien welke scholen met welke leerjaren meedoet aan het beproeven. De vakcode gebruikt de school voor het PTA van de klassen die meedoen. Deze vakcode is bedoeld om leerlingen te registeren voor de bekostiging en om hen door de jaren heen te kunnen blijven volgen. De code heeft verder geen consequenties voor leerlingen. Derdeklas leerlingen die deelnemen aan beproeven kunnen bijvoorbeeld gewoon hun cijfers van het betreffende vak uit het derde leerjaar meenemen naar het vierde leerjaar.
Wat gebeurt er als door het meedoen aan de try-out de cijfers van een of meer leerlingen op het centraal examen tegenvallen, omdat ze onvoldoende zijn voorbereid? De try-out vindt plaats in de periode van oktober tot en met april van één schooljaar. Voor de meeste vakken verwachten we dat dit geen/weinig consequenties heeft voor de voorbereiding op het centraal examen. Voor de vakken waarvoor dat wel kan gelden, wiskunde havo-vwo en klassieke talen vwo – ontvangt de school een vrijstelling van het centraal examen voor de leerlingen die meedoen aan de try-outs. Hun eindcijfer wordt dus bepaald door het schoolexamencijfer. De opbrengsten van het beproeven zullen we wegen en bespreken met betrokkenen waaronder de vakvereniging. Indien het grote vraagstukken en onzekerheden oplevert, zullen we daar uiteraard zeer zorgvuldig mee omgaan en bezien met OCW, CvTE, stichting Cito, de vakvereniging en andere relevante betrokkenen wat dit betekent voor aanpassingen van de programma's, het eventueel verder beproeven/onderzoeken en de implementatie.
Fase van beproeven in drie stappen
Fase van beproeven in drie stappen
Wil je dit Delen?
blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.