Opdracht

Het ministerie van OCW gaf medio 2019 aan SLO de opdracht om de examenprogramma’s wiskunde vmbo te actualiseren. Om beter aan te sluiten bij de profielen, kreeg de vakvernieuwingscommissie de ruimte om een voorstel te doen voor vernieuwing van één of meer wiskundevakken en voor één of meer verschillende varianten van het examenprogramma.

De commissie leverde op 16 november 2022 zes conceptexamenprogramma’s op: drie voor wiskunde en drie voor gecijferdheid.

Bekijk de opdracht van het ministerie van OCW aan SLO.

Waarom worden de examenprogramma’s wiskunde vmbo geactualiseerd?

Leerlingen krijgen steeds meer te maken met data die ze moeten begrijpen, interpreteren en gebruiken in hun dagelijkse leven en mogelijke vervolgopleidingen. Maar vmbo-leerlingen die nu het examenprogramma wiskunde volgen en door willen gaan naar de havo, sommige mbo-opleidingen of de arbeidsmarkt zijn onvoldoende toegerust om die stap te maken. De examenprogramma’s voor wiskunde vmbo zijn verouderd: ze zijn voor het laatst in de jaren '90 geactualiseerd. Ook is er in de huidige vmbo-examenprogramma's geen wiskunde dat echt past bij de kaderberoepsgerichte leerweg en er is te weinig aandacht voor het leren omgaan met grote hoeveelheden (digitale) cijfermatige informatie. Daarbij volgen niet alle leerlingen het vak wiskunde in de bovenbouw terwijl ook deze leerlingen steeds meer te maken krijgen met data in vervolgopleidingen en beroepen.

De vakvernieuwingscommissie stelt daarom twee wiskundevakken in het vmbo voor: wiskunde en gecijferdheid. In het voorstel doet een leerling examen in één van deze twee vakken.

  • Wiskunde is voor leerlingen die in de huidige situatie examen afleggen in het vak wiskunde. Het vak wiskunde richt zich meer op analytisch leren denken en op het toerusten van leerlingen voor vervolgopleidingen in het mbo en de havo, waar wiskunde een significante rol heeft.

  • Gecijferdheid is ontwikkeld voor alle leerlingen die wiskunde nu niet in hun profiel hebben. Binnen het vak gecijferdheid ligt de focus op deze leerlingen te leren omgaan met de vele data in de maatschappij, waarbij inzicht in getallen steeds belangrijker wordt. Denk hierbij aan de informatie op producten (etiketten), brochures, infographics etc.

    Gecijferdheid is op dit moment nog geen vak. Leerlingen die wiskunde niet als examenvak volgen, volgen nu een rekenprogramma dat ze met een schoolexamen afsluiten. Daarom voert SLO in 2025-2026 een try-out uit met twaalf scholen. Met leraren en schoolleiders onderzoekt SLO a) in hoeverre de conceptexamenprogramma's bijdragen aan de cijfermatige zelfredzaamheid van leerlingen en b) de positionering van de inhouden. Hierdoor kunnen de opbrengsten van de try-out worden meegenomen in de lopende verkenning van het ministerie van OCW naar de beroepsgerichte profielen en niet pas een jaar erna komen.

Lees hier meer achtergrondinformatie over de totstandkoming van de geactualiseerde examenprogramma's wiskunde.

Bekijk de updates van wiskunde hier.

Wil je dit Delen?

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken