Artikel internationaal vakblad: inclusieve leerdoelen voor het filosofie-onderwijs

Redactie Geplaatst op 11 september 2025

In het internationale vakblad Journal of Didactics of Philosophy schrijven Arjan Koek, curriculumontwikkelaar bij SLO en Floris Velema, ICLON en lid van de vakvernieuwingscommissie filosofie, over het belang van een inclusief examenprogramma filosofie. Ze vertellen onder andere over het proces om de inzichten vanuit de studie Kaders voor kansen (wetenschappelijke curriculumcommissie, 2021) te vertalen naar concrete en diverse leerdoelen.

“Vanuit mijn rol bij SLO zie ik de noodzaak én de uitdaging om de examenprogramma’s voor filosofie inclusiever te maken, mede naar aanleiding van signalen uit het veld over een gebrek aan vertegenwoordiging van vrouwen, filosofen van kleur, en niet-westerse filosofen.”, geeft Arjan aan. “Uitgangspunt van het artikel dat we schreven, is de uitspraak van Suryia Nayak dat alle leerlingen zich thuis moeten kunnen voelen in het filosofiecurriculum. Dat geldt natuurlijk voor alle leerplannen die wij met elkaar maken!”

Het artikel lezen? Ga hier naar het artikel in Journal of Didactics of Philosophy met de titel Diversifying Learning Goals in Philosophy Education: A Report from the Netherlands.

 

Wil je dit Delen?

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken