Veelbelovende eerste bijeenkomst voor inspiratiemateriaal maatschappijleer

Redactie Geplaatst op 11 juni 2025

De eerste materiaalontwikkelbijeenkomst bij SLO was veelbelovend. In de voorbereiding op het beproeven van de conceptexamenprogramma’s voor maatschappijleer kwamen leraren, vakdidactici en curriculumexperts eind mei bij elkaar. De bijeenkomst leverde gelijk enthousiaste en creatieve ideeën op. “Natuurlijk was het ook nog aftasten en waren er nog veel vragen, maar juist door dit met elkaar te bespreken ontstonden er ook oplossingen en veelbelovende denkrichtingen.”, vertelt Lars van der Bruggen, curriculumontwikkelaar bij SLO.

Fase van beproeven

De fase van beproeven is een belangrijke stap in de actualisatie van het vak maatschappijleer. De conceptexamenprogramma’s voor maatschappijleer worden in deze fase beproefd met leerlingen, leraren en schoolleiders van vijftien scholen. Ter voorbereiding is een groepje leraren, opleiders en vakdidactici aan de slag gegaan met het (door)ontwikkelen van lesmateriaal voor de scholen.

De enthousiaste groep materiaalontwikkelaars bestaat uit Jefta Bego (lerarenopleider Fontys), Coen Gelinck (programmamanager Expertisepunt Burgerschap), Arthur Pormes (lerarenopleider ICLON Leiden), Rianne Zuurmond- Geelhoed (docent Wartburg College Rotterdam), Lieve Heijsters (docent Utrechts Stedelijk Gymnasium), Wouke Gerritsma (docent Bonhoeffer College Enschede) en Michiel Santegoeds (docent De Nassau Breda).

Ze zijn door SLO gevraagd om elk voor één van de nieuwe onderdelen die beproefd worden een zogenaamd halffabricaat lessenontwerp te maken. Hiermee wordt bedoeld dat de op basis van de nieuwe inhouden ontworpen lessenseries bewust niet volledig uitgewerkt worden. Ze kijken of het ontworpen lesmateriaal bruikbaar, haalbaar en consistent is voor docenten, leerlingen en scholen. De komende weken gaan de materiaalontwikkelaars aan de slag om eind juni de eerste versies van de tussenproducten te delen.

Werken in duo’s

Eén van de belangrijke uitgangspunten van de conceptexamenprogramma’s is de samenhang tussen de verschillende domeinen van maatschappijleer. Om die reden werken de ontwikkelaars in duo’s, waarbij de één ontwerpt en de ander met een verwant thema meelezer is. Ze gaan aan de slag met de thema’s ‘vakspecifieke benaderingswijze’, ‘democratische waarden als onderlegger voor rechtvaardig handelen’, ‘sociaal en politiek handelen’, ‘de invloed van media en technologisering op individu en samenleving’ en ‘maatschappelijke vraagstukken’ .

Geslaagde bijeenkomst

“Hoewel de bijeenkomst veelbelovend en inspirerend was, merkten we ook dat het soms weer nieuwe vragen opriep. Maar is dat juist niet het doel van deze fase?”, geeft Lars van der Bruggen aan. “Het gaat er uiteindelijk om dat we de waardevolle inzichten omzetten in een uitgevoerd en gerealiseerd curriculum, zodat maatschappijleer straks als een prachtig en urgent vak op scholen staat als een huis.”

Afstemming met Stichting Cito

Om tijdens de fase van beproeven te zorgen voor een goede afstemming met toetsontwikkelaars, zijn Luuk Kampman en Lars van der Bruggen, curriculumexperts van SLO, op bezoek geweest bij Stichting Cito. Toetsexpert Chiel Huijskens van Stichting Cito is samen met zijn collega's en enkele docenten al enige tijd bezig om toetsing te ontwikkelen bij de nieuwe concept eindtermen. “Door de komende tijd de materiaalontwikkelaars en toetsontwikkelaars met elkaar in contact te brengen en hun ontwerpen te delen verwachten we dat in de fase van beproeven de doelen, lesmateriaal en toetsing goed met elkaar in lijn gebracht kunnen worden.”, legt Lars van der Bruggen uit.

Wil je meer weten over het beproeven van de conceptexamenprogramma’s maatschappijleer? Lees dan verder op deze pagina en bekijk ook de animatie.

Wil je dit Delen?

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken