Artikel Maatschappij en Politiek: Benaderingswijze van maatschappijleer in een nieuw jasje?

Redactie Geplaatst op 05 februari 2025 Artikel

De vijf conceptexamenprogramma’s maatschappijleer voor alle schoolsoorten en leerwegen zijn in oktober gepubliceerd. In verschillende artikelen worden de M&P-lezers geïnformeerd over vernieuwde elementen uit de conceptexamenprogramma’s maatschappijleer. In het najaar kon je lezen over de continuïteit en verandering in de conceptexamenprogramma’s. En in januari over de plek van burgerschap en digitale geletterdheid in de conceptexamenprogramma’s.

In dit artikel kijken Koen Dogterom en Han Noordink naar de benaderingswijze van het vak. Bij maatschappijleer neemt het analyseren van maatschappelijke en politieke vraagstukken een centrale plaats in’. Deze kern van ons schoolvak roept de vraag op in hoeverre deze analyse op een ‘neutrale’ manier kan plaatsvinden. Begin jaren tachtig van de vorige eeuw werd hier een antwoord op geformuleerd: de vakspecifieke benaderingswijze van maatschappijleer was geboren. Hoe ziet deze benaderingswijze er in 2025 uit in de conceptexamenprogramma’s?

Lees hier het hele artikel dat verscheen in het nummer van Maatschappij & Politiek, het vakblad voor leraren maatschappijleer (februari 2025; 15-17).

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken