Makers inspiratiemateriaal reflecteren op bruikbaarheid conceptexamenprogramma’s klassieke talen

Redactie Geplaatst op 25 november 2025

 

Dinsdagmiddag 18 november kwamen zes leraren en opleiders/vakdidactici van de klassieke talen online bij elkaar, samen met onze SLO-collega's. In de voorbereiding op het beproeven van de conceptexamenprogramma’s en –syllabi voor de klassieke talen zijn zij sinds april al aan de slag om in groepjes suggesties, aanwijzingen en tips uit te werken om lessen te ontwerpen op basis van de nieuwe examenprogramma's. Deze zijn bedoeld voor de leraren van de tien scholen die meedoen aan het beproeven van de conceptprogramma’s en -syllabi. Deze leraren werken ze verder uit, zodat ze in hun lessen met hun leerlingen echt kunnen werken aan de nieuwe inhouden.

Inspiratie, inspiratie, inspiratie…

De makers van inspiratiemateriaal vormen daarmee de tweede groep collega's – na de  syllabuscommissie klassieke talen – die de conceptexamenprogramma's gebruikt om onderwijs- en toetsmateriaal te selecteren of te ontwerpen. En dus kunnen zij ook iets zeggen over de begrijpelijkheid en bruikbaarheid ervan om onderwijs en toetsing vorm te geven. De bijeenkomst die wij hiervoor georganiseerd hadden, leverde een hoop mooie inzichten en concrete tips voor verbetering op!  

Ontwikkeling van inspiratiemateriaal

De fase van beproeven is een belangrijke stap in de actualisatie van het curriculum van de klassieke talen in de bovenbouw vmbo, havo en vwo. De conceptexamenprogramma’s worden beproefd met leerlingen, leraren en schoolleiders van tien scholen.

Ter voorbereiding is een groep leraren, opleiders en vakdidactici aan de slag gegaan met het ontwikkelen van inspiratiemateriaal om leraren zoveel mogelijk handvatten en inspiratie te bieden om aan de slag te gaan met de nieuwe inhouden in hun klassen als het gaat om thematisch werken en het werken met ongeziene teksten.

De enthousiaste groep makers van inspiratiemateriaal bestaat uit:

  • Michiel van der Keur
  • Lidewij van Gils
  • Jochem Wouda
    Sandra Karten
  • Welmoed Cnossen
  • Femke de Vries

Inbreng bruist

De inbreng van de makers van het inspiratiemateriaal buitelde over elkaar heen, want er was heel veel om met elkaar te delen. Zomaar een greep uit de besproken punten:

  • Thematisch lezen is één benadering, maar soms zijn er teksten die zich lenen voor andere benaderingen. In hoeverre is de thematische benadering te dwingend, voor zowel onderwijs als toetsing? De keuzedomeinen bieden wel ruimte en mogelijkheden, maar die zijn qua omvang veel kleiner dan het kerncurriculum én kunnen worden opgevat als inhouden los van het kerncurriculum.
  • Het domein ‘Receptie’ is thematisch opgezet, maar bij een heel aantal genres is dat heel moeilijk. Een oplossing is dat het dus niet bij elke module in het onderwijs aan bod komt. En is dat erg als receptie een belangrijk vakonderdeel is?  
  • De uitwerking ‘Het gaat hierbij om’ is erg behulpzaam bij de bedoeling van de eindterm. In hoeverre het verschil tussen en de opbouw in ‘inzicht tonen in’ en ‘evalueren van’ voldoende duidelijk is, daarover verschillen de deelnemers. En ook over of ‘andere perspectieven’ voldoende duidelijk is: wat betekent dit precies? Zijn de illustraties daarvoor voldoende bruikbaar of is er meer nodig, ook in handreikingen?
  • Twee eindtermen, namelijk over digitale middelen en over LOB, zijn wat onduidelijk: waarom staan ze erin, zijn ze voldoende vakspecifiek uitgewerkt, dus wat moeten leerlingen en leraren er precies mee bij de klassieke talen en waarom zijn ze in het betreffende domein ondergebracht?
  • Er is meer toelichting en communicatie in woord en beeld nodig op de mogelijke combinaties van verschillende domeinen: wat zijn de mogelijkheden en wat zijn daarbij goede voorbeelden?

En er waren nog veel meer inzichten. Wij nemen deze inzichten allemaal mee in het verdere traject en leggen deze naast de inzichten en feedback van de leerlingen, leraren en schoolleiders die dit schooljaar de nieuwe inhouden beproeven.

Een zoektocht met mooie vergezichten

De makers van inspiratiemateriaal vatten hun werk samen met de volgende woorden: een zoektocht, samen, finetunen of scherpstellen (van eigen beelden en ideeën), een professionele dialoog (op z’n Grieks is het één woord) en vergezichten.  

Wil je meer weten over het beproeven van de conceptexamenprogramma’s en –syllabi van klassieke talen? Lees dan verder op deze pagina en bekijk ook de animatie. 

wil je dit delen?

blijf op de hoogte

Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Aanmelden updates

* zijn verplicht
Vakken