In fase 3 beproeft SLO de conceptexamenprogramma’s en -syllabi voor klassieke talen op scholen. De programma’s en -syllabi Griekse en Latijnse taal en cultuur worden beproefd op bruikbaarheid en (verwachte) effectiviteit. Waar nodig worden de examenprogramma’s en -syllabi bijgesteld.
De twee conceptexamenprogramma’s en conceptsyllabi worden beproefd in een try-out met tien scholen in 2025-2026: drie voor Grieks en zeven voor Latijn. Dat is een eenjarig traject met een geselecteerde groep scholen. Met leerlingen, leraren en schoolleiders onderzoeken we of de conceptexamenprogramma’s en conceptsyllabi duidelijk zijn beschreven en of ze bruikbaar zijn om onderwijs- en toetsprogramma’s te maken.
De try-out begint in september met een landelijke startdag. De deelnemers maken kennis met elkaar en de opdracht. Ze gaan aan de slag met de conceptexamenprogramma’s en -syllabi en krijgen inzicht in welke inhouden ze gaan beproeven.
Vanaf de startdag tot de herfstvakantie bereiden leraren samen met SLO lessen voor. In de perioden tussen de herfst- en kerstvakantie geven ze les in de nieuwe inhouden. Deze evalueren ze tijdens een tweede landelijke bijeenkomst. Vanaf januari beproeven leraren andere inhouden. Daarna volgt een slotdag met eindevaluatie in april. Tussentijds organiseert SLO voor leraren online vragenuren en uitwissel- en inspiratiesessies om kennis, goede praktijken en materialen te delen.
Daarna weegt SLO alle feedback zorgvuldig en bespreekt deze met betrokken partijen en scherpt vervolgens de conceptexamenprogramma’s aan. Waar nodig past het College voor Toetsen en Examens ook de conceptsyllabi aan.