blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

Maandagmiddag 17 november kwamen vier leraren en opleiders/vakdidactici van Nederlands bij elkaar, samen met onze SLO-collega's. In de voorbereiding op het beproeven van de conceptexamenprogramma’s en –syllabi voor Nederlands zijn zij sinds april al aan de slag om in groepjes suggesties, aanwijzingen en tips uit te werken om lessen te ontwerpen op basis van de nieuwe examenprogramma's.
De suggesties, aanwijzingen en tips zijn bedoeld voor de leraren van de zeventien scholen die meedoen aan het beproeven van de conceptprogramma's. Deze leraren gebruiken ze ter inspiratie en werken ze verder uit, zodat ze in hun lessen met hun leerlingen echt kunnen werken aan de nieuwe inhouden.
Inspiratie, inspiratie, inspiratie…
De makers van inspiratiemateriaal vormen daarmee de tweede groep gebruikers – na de syllabuscommissie Nederlands – die de conceptexamenprogramma's en -syllabi gebruikt om onderwijs- en toetsmateriaal te selecteren of te ontwerpen. En dus kunnen zij ook iets zeggen over de begrijpelijkheid en bruikbaarheid ervan om onderwijs en toetsing vorm te geven. De bijeenkomst die wij hiervoor georganiseerd hadden, leverde een hoop mooie inzichten en concrete tips voor verbetering op!
Ontwikkeling van readers
De fase van beproeven is een belangrijke stap in de actualisatie van het curriculum van Nederlands in de bovenbouw vmbo, havo en vwo. De conceptexamenprogramma’s worden beproefd met leerlingen, leraren en schoolleiders van negentien scholen.
Ter voorbereiding is een groep leraren, opleiders en vakdidactici aan de slag gegaan met het ontwikkelen van voorbeeldmateriaal om leraren zoveel mogelijk handvatten en inspiratie te bieden om aan de slag te gaan met de nieuwe inhouden in hun klassen:
Belangrijk uitgangspunt is daarbij om vanuit samenhang het schoolvak Nederlandse taal en cultuur vorm te geven. Ook komt het onderscheid tussen beheersings- en ervaringsdoelen aan bod en hoe daarmee om te gaan.
De enthousiaste groep makers van inspiratiemateriaal bestaat uit:
Inbreng bruist
De inbreng van de makers van het inspiratiemateriaal buitelde over elkaar heen, want er was heel veel om met elkaar te delen. Zomaar een greep uit de besproken punten:
En er waren nog meer inzichten. Wij nemen deze inzichten allemaal mee in het verdere traject en leggen deze naast de inzichten en feedback van de leerlingen, leraren en schoolleiders die dit schooljaar de nieuwe inhouden beproeven.
Inspirerend en... eindelijk!
De makers van inspiratiemateriaal vatten hun werk samen met de volgende woorden: (in dubbel opzicht) inspirerend, waardevol, leuk en eindelijk! Wil je meer weten over het beproeven van de conceptexamenprogramma’s en –syllabi van Nederlands. Lees dan verder op deze pagina en bekijk ook de animatie.
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan nu aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.