blijf op de hoogte
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.

De eerste geactualiseerde examenprogramma’s en syllabi zijn een feit! Samen met het onderwijsveld ontwikkelden we examenprogramma’s wiskunde voor het vmbo-basisberoepsgerichte leerweg, vmbo-kaderberoepsgerichte leerweg en vmbo-gemengde en -theoretische leerweg. Op basis daarvan ontwikkelde het College voor Toetsen en Examens (CvTE) drie syllabi voor de inhouden van het centraal examen.
De nieuwe examenprogramma’s en syllabi geven leraren houvast én ruimte: een basis om samen te werken aan ambitieus en betekenisvol onderwijs en passende examinering. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) start nu het traject om de programma’s vast te leggen in een ministeriële regeling. De beoogde inwerkingtreding is in september 2027 in leerjaar 3 van het vmbo.
Er zijn drie grote vernieuwingen in de programma’s wiskunde die gelden voor alle drie de leerwegen. Hieronder hebben we ze kort uitgelicht voor je. Wil je hier meer over weten? Lees dan het toelichtingsdocument dat geschreven is bij de drie examenprogramma’s wiskunde voor het vmbo.
🔎 Wiskundige oriëntatie
Een nieuw onderdeel in het programma is wiskundige oriëntatie. Leerlingen ontdekken hoe wiskunde helpt om de wereld beter te begrijpen. Ze leren bijvoorbeeld hoe grafieken soms een verkeerd beeld kunnen geven en hoe je dat kunt herkennen. Ook komt er meer aandacht voor het omgaan met grote hoeveelheden gegevens (data) en de manier waarop die worden weergegeven in tabellen en grafieken.
🔎 Digitale hulpmiddelen
Digitale vaardigheden spelen een grotere rol dan vroeger. Leerlingen leren hoe ze met digitale hulpmiddelen data kunnen analyseren. Ze oefenen met het samenvatten van gegevens, het kritisch bekijken daarvan en het duidelijk delen van hun resultaten met anderen. Zo worden digitale geletterdheid en het gebruik van ICT vaste onderdelen van het wiskundeprogramma.
🔎Denk-werkwijzen en wiskundige concepten
Leerlingen leren niet alleen wát ze moeten doen, maar ook hóe ze (kunnen) denken tijdens het oplossen van een probleem. Ze oefenen met denk-werkwijzen zoals probleemoplossen en modelleren. Deze manieren van denken worden steeds gekoppeld aan wiskundige onderwerpen, zoals verhoudingen of meetkunde. Een voorbeeld: een leerling moet de oppervlakte van de schooltuin berekenen. Die leerling bedenkt eerst hoe hij of zij het probleem aanpakt, maakt een schets van bovenaf, ziet dat de tuin bestaat uit verschillende vormen, meet afstanden en rekent dan pas. Zo leren leerlingen nadenken en strategieën gebruiken in plaats van alleen sommen maken.
Verder zijn er ook aanpassingen die gelden per leerweg:

Het College voor Toetsen en Examens heeft op basis van de drie examenprogramma’s drie conceptsyllabi ontwikkeld. Daarin worden de inhouden van het centraal examen gespecificeerd. Hierdoor krijg je als leraar een goed beeld van wat in het centraal examen wel en niet gevraagd kan worden.
Op onze webpagina Aan de slag vind je voorbeelden en materialen om op school het gesprek te voeren en de wiskunde vmbo-examenprogramma’s te vertalen naar een schooleigen curriculum.
Lees hier verder over de examenprogramma’s wiskunde vmbo:
Altijd als eerste op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze automatische updates. Je ontvangt dan een e-mail als wij een nieuwsbericht plaatsen.